Review

George Sluizer: bevlogen filmmaker met zwarte kantjes

18.40 uur, Nederland 2

In ’Het Uur van de Wolf’ een indringend portret van een bevlogen, getalenteerde filmmaker met zwarte kantjes. Regisseur Hans Heijnen (’The Show must go on’, ’Bokken en Geiten’, ’Lisdoornvarna’, ’Rex Gildo’), maakt een onthullend portret van een groot Nederlands filmmaker en verwoed bergbeklimmer, die vanaf de top terugblikt op de successen en desillusies van zijn carrière. Ook medewerkers en tegenwerkers uit zijn carrière komen aan het woord, zoals Jan de Bont, Jeff Bridges, Karen Black, Gène Bervoets en Johanna ter Steege.

De documentaire gaat in première tijdens het Nederlands Filmfestival in Utrecht.

George Sluizer wil zowel fysiek als psychisch uit het Nederlandse klimaat ontsnappen en probeert altijd leven en werk daarop af te stemmen. Hij zoekt in zijn films naar avontuur, uitdagingen en perfectie. Zelfs als hij een project ’makkelijk’ wil maken, zorgt hijzelf op een gegeven moment weer voor moeilijkheden. Als alles rustig is op de set, zorgt Sluizer voor onrust om de intensiteit en daarmee de kwaliteit te verhogen. Er is nauwelijks een film die van een leien dakje gaat. Berucht is ’Dark Blood’ (1993), de Hollywoodfilm die George Sluizer, na het succes van ’The Vanishing’, de Amerikaanse remake van de cultfilm ’Spoorloos’, definitief een internationale doorbraak moet bezorgen. Hij is voortdurend in een gevecht gewikkeld met actrice Judy Davis en gaat er bijna aan onderdoor. Maar de dood van hoofdrolspeler River Phoenix aan een overdosis drugs, tien dagen vóór het afronden van de opnames, helpt het project definitief om zeep.

Zijn producties gaan met conflicten, stress en soms vertrek van crewleden gepaard. Maar uiteindelijk komt er dan toch wel weer een meesterwerk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden