Review

George Cukor -Gaslight Warner Bros.

Hoewel de Franse regisseur François Ozon zich voor zijn muzikale moordmysterie '8 Femmes' had laten inspireren door 'The Women', het melodrama van die beroemde 'vrouwenregisseur' George Cukor, zorgde Ozons film uiteindelijk niet voor een herontdekking van Cukors oeuvre.

Ozon had graag een herverfilming van 'The Women' willen maken, maar omdat de 'remake'-rechten al verkocht waren aan Julia Roberts en Meg Ryan, viel Ozons 'remake'-plan in duigen. Cukor moet het dus nog even op eigen kracht doen. De dvd-uitbreng van 'Gaslight' (1944) is nu een goede steun in de rug. Als psychologische thriller staat de film nog steeds als een huis. En Cukor laat ook zien wat hij als 'vrouwenregisseur' vermag. Ingrid Bergman is prachtig als de echtgenote die denkt dat ze gek wordt, niet wetende dat ze door haar diabolische echtgenoot Charles Boyer stelselmatig tot die gekte wordt gedreven. De huwelijksmotieven van de al te keurige, Victoriaanse man zijn vanaf het begin onzuiver, en omdat je als toeschouwer de manipulaties en machinaties doorziet, zou je de langzaam wegglijdende Bergman wel van alles willen toeroepen. Buitengewoon effectief dus, dit treurige verraad, zoals haar zoete wraak dat uiteindelijk ook is. Oude opnamen van de oscar-uitreiking, heel klungelig nog in de oorlogsjaren, begeleiden de dvd. Ingrid Bergman straalt bij de ontvangst van het beeldje zo mogelijk nog mooier dan in de film.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden