Ton Koopman werd donderdag tijdens een concert in Arnhem onwel en moest naar het ziekenhuis. Daarom moest hij vrijdag verstek laten gaan in Amsterdam. Inmiddels gaat het weer goed met hem.Beeld Foppe Schut

RecensieMuziek

Gelukkig had dirigent Ton Koopman een goede vervanger klaarstaan

Nationaal Vrouwen Jeugdkoor/Amsterdam Baroque Orchestra
Concerto delle suore
★★★★

Het was even schrikken vrijdagavond in het Muziekgebouw aan ’t IJ. Ton Koopman kon daar, op zijn 76ste verjaardag, niet dirigeren, omdat hij een dag eerder tijdens het eerste concert in de reeks ‘Concerto delle suore’ in Arnhem onwel was geworden. Hij dirigeerde het concert wel uit, maar werd direct daarna opgenomen in het ziekenhuis. Inmiddels gaat het weer goed met hem.

Dit was zo’n echt Koopman-programma, vol prachtige muziek die we nog nooit gehoord hadden. Gelukkig kon het hele programma ongewijzigd worden uitgevoerd, omdat koordirigent Wilma ten Wolde de zieke Koopman uitstekend verving. Koopman liet in een schriftelijke verklaring weten: “Wilma is de enige die ik dit toevertrouw. Niet alleen heb ik intensief met haar aan dit programma gewerkt, zij heeft met haar koor de uit te voeren werken tot in de finesses voorbereid.”

Dat koor is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, bestaande uit een kleine dertig meisjes en jonge vrouwen. En heel verheugend, de diversiteit is in hun gelederen doorgedrongen. In verschillende formaties zongen deze geweldige meiden solo’s en samenzangen, waarbij nu eens de een en dan weer de ander in de spotlight stond. Tijdens het wisselen van de opstellingen, zetten ze steeds eerst voorbeeldig hun mondkapjes op, die, als ze zongen, aan hun lessenaars bungelden.

Koopman en Ten Wolde waren gedoken in de muziek van componerende nonnen in het barokke Italië. De bekendste van hen is Chiara Margarita Cozzolani uit Milaan. Haar muziek en die van andere zusters (‘suore’) was razend populair en omstreden tegelijk. Omdat er geen mannen in hun kloosters waren, zongen de nonnen alle partijen, ook de lage stemmen. Het gaf een heel speciaal effect en er kwamen destijds veel mensen op af als hun muziek in de kloosterkerken klonk.

De non Cozzolani maakte werkelijk schitterende muziek

Cozzolani wordt de laatste tijd wat bekender (vorig jaar verscheen een mooie cd met haar muziek) en dat is niet vreemd. Van haar is een hele set psalmzettingen overgeleverd, die samen in 1650 gezongen werden in een vesperdienst vlak voor Kerstmis. Het is werkelijk schitterende muziek, die niet veel onderdoet voor die van iemand als Claudio Monteverdi. Als om dat te bewijzen, klonk van hem aan het slot de ‘Sonata sopra Sancta Maria’ uit de Mariavespers van 1610. Prachtig hier dat haast epaterende unisono vrouwengeluid.

Haast onopvallend, maar met gedreven precisie in de wisselende ritmes, dirigeerde Ten Wolde haar meiden door deze best ingewikkelde muziek heen. De musici van het Amsterdam Baroque Orchestra reageerden alert op de voor hen nieuwe bewegingen. Ondanks de jobstijding aan het begin was dit een machtig mooi concert. “Dank jullie wel”, riep een oudere heer enthousiast aan het slot. Geheel mee eens.

Dit concert is nog te horen op 8 oktober in Enschede.