BoekrecensieThriller

Geen rust voor de nieuwe pastoor in Chapel Croft

C.J. Tudor is in vierde thriller opnieuw op dreef in het op het verkeerde been zetten van de lezer.

In het kleine plaatsje Chapel Croft koketteren ze een beetje met de beruchte geschiedenis van het dorp. Vijfhonderd jaar geleden werden acht martelaren op de brandstapel gezet, onder wie twee jonge meisjes. In het dorp worden nu poppen van stro verkocht aan toeristen die aangetrokken worden door het verhaal. Pastoor Jack Brooks interesseert het niet zo als ze wordt overgeplaatst naar het stadje. Zij en haar dochter Flo zijn na een nare geschiedenis min of meer gevlucht uit Nottingham en hebben andere dingen aan hun hoofd. Maar het gegeven dat dertig jaar geleden ook twee meisjes zijn verdwenen en de vorige pastoor zich verhing in de kapel, schuurt wel flink.

Net als in de eerdere drie boeken van C.J. Tudor is het occulte nooit ver weg: de benodigdheden voor exorcisme worden bij de pastoor bezorgd, er is een geheime kelder onder de kapel enzovoorts. Dochter Flo, een slimme meid van veertien, vindt al die sinistere verhalen over verbrande meisjes wel wat hebben. Chapel Croft blijkt minder saai dan gevreesd. Ze raakt bevriend met het buitenbeentje van het stadje en verkent een verlaten villa in het bos. Maar wat klopt er eigenlijk van al die spookverhalen? Het boek moet het vooral hebben van de onheilspellende sfeer en de verhouding tussen moeder en dochter. Maar Tudor heeft een paar verrassende plotwendingen voor de lezer in petto. Ze liet al eerder zien hoe bedreven ze is in het op het verkeerde been zetten van de lezer.

C.J. Tudor
Brandende meisjes
Vert. Guus van der Made