RecensieFilm

Geen Nederlandse bands in film over ‘Woodstock in Kralingen’

Beeld uit Stamping Ground

Stamping Ground
Regie: George Sluizer en Jason Pohland
★★★☆☆

Zo’n 1200 festivals zijn afgelast. Gelukkig is er de bioscoop waar je de sfeer kunt opsnuiven van de moeder aller Nederlandse popfestivals. Exact een halve eeuw geleden vond in het Kralingse Bos in Rotterdam het Holland Pop Festival plaats. Drie dagen en nachten ‘love, piece & understanding’. De Nederlandse regisseur George Sluizer was in juni 1970 ter plekke om tussen de wietdampen de muzikanten en festivalgangers vast te leggen.

Vrouwen dansen topless op de klanken van Santana, Pink Floyd en The Byrds. Blote kinderen. Een enkele piemelnaakte man. Opvallend is hoe relaxed iedereen is en hoe eenvoudig het eten: geen wraps of crêpes, maar macaroni. Nederland had met het Holland Pop Festival, dat naar schatting 100.000 bloemenkinderen trok, zijn eigen Woodstock dat een jaar eerder plaatsvond. Maar met de legendarische documentaire die over het Amerikaanse popfestijn werd gemaakt, ‘Woodstock’ (1970), laat ‘Stamping Ground’ (1971) zich niet echt vergelijken.

Ondanks de tien cameramannen die in touw waren, onder wie Jan de Bont, zien we in de uiteindelijke montage vooral flarden van optredens en interviews. Het zijn ook overwegend mannelijke muzikanten met een voorkeur voor symfonische rock. Het is een verademing als Grace Slick van Jefferson Airplane zich meldt. Opmerkelijk is verder dat Stamping Ground alleen de Amerikaanse en Engelse acts in beeld brengt, terwijl er met Focus, Ekseption, Supersister en CCC Inc. (met Ernst Jansz van het latere Doe Maar) een interessante Nederlandse delegatie was.

Stamping Ground biedt vooral een impressie van een tijdperk. Zie hoe lieflijk het eraan toeging in de Nederlandse tegencultuur. Een nieuwe dag, een nieuwe waterpijp.