Scène uit Giri/Haji

De SerieGiri/Haji

Geen doorsnee detective: Giri/Haji is strak eclectisch en verrassend gevoelig

In Londen is een man vermoord, doodgestoken met een Japans zwaard. De Japanse rechercheur Kenzo Mori wordt op de zaak gezet. Wat het ingewikkeld maakt: misschien is zijn verdwenen broer er wel bij betrokken.

Politieseries zijn er genoeg. Je zou het zelfs een wat belegen genre kunnen noemen. Maar ‘Giri/Haji’ is allesbehalve een doorsnee detective. Heen en weer hoppend tussen Tokio en Londen husselt de BBC/Netflix-serie energiek allerlei visuele stijlen door elkaar, en laat beeld en geluid soms lekker schuren om zo een volstrekt eigen universum te creëren. Van kleur naar zwart- wit, naar overbelichte homevideobeelden in pasteltinten, van splitscreen naar animatie en grafische beeldgrapjes: de makers van de serie (schrijver Joe Barton maakte eerder de serie ‘Humans’, regisseur Julian Farino kunnen we kennen van ‘Entourage’) gooien als opgewonden kinderen de speelgoedkist met filmstijlen ondersteboven. Toch wordt Giri/Haji (te vertalen als plicht/schaamte) geen moment rommelig. Eerder strak eclectisch.

Kenzo’s jongere broer Yuto had warme banden opgebouwd binnen de yakuza, de Japanse georganiseerde misdaad, voordat hij in Londen voor het laatst werd gezien. Onder het voorwendsel een reeks opfrissende colleges misdaadmanagement te volgen, verkast Kenzo (Takehiro Hari) naar de Britse hoofdstad en raakt al snel verwikkeld in de complexe, nauw verweven banden tussen de onderwerelden in beide landen. 

Hij raakt bevriend met zijn grappige docente Sarah (Kelly Macdonald in een leuke rol) een vrouw die zo haar eigen problemen meesleept. Hij krijgt hulp van een Brits-Japanse mannelijke sekswerker (Will Sharpe) met een chaotisch bestaan. Ondertussen heeft Kenzo te maken met zijn impulsieve, tegendraadse tienerdochter. Tussendoor komen we in flashbacks meer te weten over de relatie tussen de broers: de ernstige rechercheur contrasteert nogal met Yuto (Yôsuke Kubozuka), met sikje en schouderlang haar een mooie verschijning, maar wel het losbollige type dat zichzelf in de nesten werkt.

Aanstekelijk aan de serie zijn de kordaat geschreven dialogen die, in combinatie met de scherpe montage, niet alleen voor vaart zorgen maar ook getuigen van verrassende gevoeligheid. Een gesprekje dat Kenzo voert met een Britse ondernemer, één been in de onderwereld, gaat over in een huilpartij over gekrenkte trots. Het stille begrip dat Kenzo aan de dag legt voor zijn dochter die een handtastelijke klasgenoot heeft aangevallen. De charmante klungeligheid waarmee Sarah haar nieuwe vrienden ontvangt voor een Jom Kipoer-dineetje: scenarist Barton betoont zich een creatieveling met een goed oog en oor voor de condition humaine.

De serie mag zich afspelen in een harde wereld waar geweld ieder moment kan uitbarsten, Giri/Haji houdt zich vooral bezig met de menselijke kanten van het bestaan. En zo kun je iemand zomaar ineens horen mijmeren: “Denk jij ook wel eens dat we hier allemaal eerder zijn geweest? Alles gebeurt in een cirkel, het enige wat we kunnen hopen is dat we op een andere plek worden afgezet dan waar we aan boord zijn gegaan.”

Giri/Haji is te zien op Netflix. In De Serie wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden