Recensie Klassiek

Geen dodenmis, maar een troostrijke herdenking

Repetitie van het koor dat het War Requiem van Britten zong. Beeld Florantijn van Spronsen

Klassiek
War Requiem
Het Gelders Orkest
★★★★☆

“Wow!” en “pfff, wat mooi...”, klonk het op fluistertoon in het publiek toen de laatste maat van Benjamin Brittens ‘War Requiem’ had geklonken. Ademloos werd het slot van de uitvoering door Het Gelders Orkest en consorten meebeleefd.

Niet zo gek. Dirigent Bas Wiegers was uitgenodigd om de leiding van orkest, koren en solisten op zich te nemen tijdens de 75ste herdenking van de Slag om Arnhem. Hij voer een sobere koers en hield het omvangrijke apparaat met natuurlijke autoriteit in zijn greep. In een intelligente balans tussen pathos en intimiteit inspireerde hij zijn troepen tot een prestatie van hoog niveau.

Britten, pacifist in hart en nieren, schreef zijn ‘Requiem’ voor de inwijding van Coventry Cathedral in 1962 – van de oude kathedraal was weinig over na een bombardement in de Tweede Wereldoorlog. Het is geen dodenmis in de traditionele zin van het woord, maar een werk waarin de Latijnse requiemtekst en gedichten van Wilfred Owen uit de Eerste Wereldoorlog elkaar afwisselen.

Een standvastige sopraan

In Arnhem waren solisten uit Rusland, Engeland en Duitsland samengebracht. Evelina Dobraceva toonde zich een standvastige sopraan met een kordaat vibrato, tenor Robert Murray en bariton André Morsch vertegenwoordigden kwetsbaarheid in Owens aangrijpende teksten.

Na het ‘Kyrie’, waarin de stemmen van Consensus Vocalis warm-expressief mengden, kenmerkte een strak georganiseerde koperklank het ‘Dies Irae’. Serene violen begeleidden Murray in elegische muziek en de bijdrage van het Nationaal Kinderkoor schiep een bovenaardse sfeer.

Brittens ‘War Requiem’ laat geen toehoorder onberoerd. Deze Arnhemse versie was een troostrijke herdenking van een dramatische episode.

Lees ook:

Je kunt eigenlijk niet níet schrijven over een uitvoering van het ‘War Requiem’

Het blijft elke keer verbazingwekkend, zo niet huiveringwekkend, hoe Britten de Latijnse teksten van de dodenmis verbindt aan de oorlogspoëzie van soldaat Wilfred Owen

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden