Roofkunst Nigeria

‘Geef terug, zonder mitsen en maren’

Victor Ehikhamenor Beeld Petterik Wiggers

Victor Ehikhamenor

Geboren in 1970, beeldend kunstenaar, fotograaf, columnist.

Ik ben geboren in een katholiek ziekenhuis, werd katholiek gedoopt en ging naar een katholieke school. Maar overal stonden traditionele altaren. Mijn opa was nog op-en-top traditioneel religieus, hij bad tot zijn voorvaderen bij het huisaltaar en had zes vrouwen - allemaal oma’s die de verhalen vertelden waar ik mee ben opgegroeid.

Als kleuter was ik al bezeten van tekenen. Pas later besefte ik dat het bidden tot heiligen niet zo wezenlijk verschilt van bidden tot de geesten van voorvaderen, zoals mijn opa deed. Toen ik in Groot-Brittannië en de VS computerkunde studeerde, raakte ik me bewust van mijn kunstzinnige wortels: mijn oom was fotograaf, ik tekende ‘foto’s’ van mijn vrienden. En ik tekende de altaarbeelden en de symbolische religieuze tekens die ik overal om me heen zag. Die gebruik ik nog steeds in mijn schilderijen en beelden.

De spullen die van ons gestolen zijn moeten worden teruggegeven, zonder mitsen en maren. Als de kunst die de nazi’s van Joden hebben geroofd terug moeten naar de rechthebbende erfgenamen, dan moeten de Bronzes worden teruggegeven aan de huidige oba, Ewuare II. Hij is de erfgenaam van oba Ovonramwen, uit wiens paleis de Britten de beelden hebben gestolen.

Geen kunst om de kunst

Of dat paleis toegankelijk is voor iedereen, of iedereen de objecten daar wel kan zien? Die vraag verraadt uw westerse blik! Die objecten waren juist bedoeld om níet door iedereen te worden gezien. Moet iedere Amerikaan toegang hebben tot het Witte Huis? Ze waren nooit bedoeld voor de esthetiek, ‘kunst om de kunst’, dat is niet hoe wij Afrikanen daarnaar kijken.

Bovendien: de oba, de deelstaat, en de federale regering trekken nu samen op om een museum te bouwen. Zij zien het leen-akkoord als een stap richting teruggave, dat weet ik.

Mijn persoonlijke mening: met dat lenen zouden we nooit moeten instemmen. De Europeanen blijven ons daarmee beledigen. Dus we mogen het lenen en dan terugsturen naar het British Museum? En die vragen als ‘wat zullen ze ermee doen als we die stukken teruggeven?’: allemaal een herhaling van de mishandeling van mijn volk.

Zie voor alle artikelen en interviews in deze serie trouw.nl/beninbronzes

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden