Gedateerd getrek en gedweep

In 'Nine' schrijdt Sophia Loren elegant van een trap af. (Trouw) Beeld
In 'Nine' schrijdt Sophia Loren elegant van een trap af. (Trouw)

’Nine’ zit vol met niet de minste mooie, sensuele vrouwen die hun benen in de lucht steken (Penelope Cruz), hun lippen tuiten (Nicole Kidman), met haren en heupen schudden (Kate Hudson), melancholiek in de verte staren (Marion Cotillard), elegant van een trap af schrijden (Sophia Loren), of met ironische glimlach verstandige dingen zeggen (Judi Dench).

Jann Ruyters

Door dit rood fluwelen en zwart kanten paradijs dwaalt de getormenteerde filmregisseur Guido (Daniel Day-Lewis). Arme geniale Guido heeft even niets meer te zeggen en toch willen al die vrouwen en de rest van de wereld nog wat van hem horen. Guido scheurt nog maar eens over een bergweg in zijn cabriolet. De kostuums van zijn nieuwe film worden al ontworpen, maar het script ontbreekt nog.

]]>

In deze musicalversie van Rob ’Chicago’ Marshall van Federico Fellini’s filmklassieker ’Otto e mezzo’ krijgt de creatieve crisis van filmregisseur Guido, in ’Otto e Mezzo’ zo fraai vertolkt door Fellini’s alter-ego Marcello Mastroianni, een Jesus Christ Superstar-achtige lading mee.

Tussen de vrouwen die Guido toezingen, ga je bijna Yvonne Elliman en haar legendarische ’I don’t know how to lo-hove him’ missen. De treurzang van Marion Cotillard, die Guido’s bedrogen echtgenote speelt, klinkt er wel naar.

En als Guido zelf in wanhoop – maar dan wel zingend – zijn handen ten hemel heft, voel je het ’Waarom heeft U mij verlaten?’.

Nu stamt de Broadway-versie van deze musical uit 1983, toen je in die melodramatische, kitscherige hang naar Maestro Fellini en zijn Italia nog iets van camp kon zien. Weer bijna dertig jaar later is het verhaal van de grote filmregisseur en zijn vrouwen hopeloos gedateerd. Dit soort getrek en gedweep overkomt Italiaanse voetballers nu, geen filmregisseurs. En Daniel Day-Lewis is geen goede cast voor de rol van Mastroianni. Day-Lewis is geen passieve bon vivant, het is een intellectueel. Je blijft je verbazen als hij ook nog eens echt gaat zingen.

Toch valt er wel wat te genieten in ’Nine’, het blijft musical. Nicole Kidman wordt iedere film enger en strakker, maar de voor een Oscar genomineerde Penelope Cruz is mooi zwoel en los, Judi Dench is prettig relativerend. En het leukst is Kate Hudson als de Amerikaanse journaliste die in ’Otto e Mezzo’ zo vals grijnsde; zij was de ergste onder de paparazzi, die zich verlekkerden om de val van het genie.

In het gladde, leeghoofdige ’Nine’ is van die valsheid niets meer te merken, maar de stralende Hudson triomfeert in het shownummer ’Cinema Italiano’. Dat nummer had nou wel een Oscar-nominatie verdiend.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden