Opinie

Gedanste hamam wordt steeds lauwer

Wat maakt een mens tot een doucher of een badder? Omdat ik tot de eerste kategorie behoor heb ik nog nooit een hamam bezocht. Ik weet niet wat ik mis, zo willen de vijf danseressen van het Hans Hof Ensemble met Vrouwen in Bad aantonen.

Met hulp van vier badkuipen, emmers dampend water en zijden douchegordijnen ondergaan zij een wonderlijke metamorfose. Zelfs het betreden van dit Turkse badhuis en in ontvangst nemen van een badlaken heeft al iets geheimzinnigs en schept de mogelijkheid 'secreta e sola' te worden. Het uitkleden, poedelen, borstelen, afdrogen en zich weer gereed maken zijn allemaal fases van een louteringsritueel. In de symbiose met water verdwijnen niet alleen schilfers en vuilresten van de huid, maar wordt ook de ziel laagje voor laagje afgeschrubt.

Van water wordt gezegd dat het rustig maakt. Nou vergeet het maar! Deze hamam heeft op de vijf vrouwen een tegenovergestelde uitwerking. Tot tweemaal toe moet uit de prachtige badkuipen een lijk worden opgevist. Het aangetroffen dan wel afgesponste vuil doet de dames veranderen in furies, fonteinnimfen en gefrustreerde filmdiva's. Allerlei opgekropte verlangens, haatgevoelens en erotische motieven komen in het geklots boven drijven. Dwalend tussen de kuipen, de betegelde oven met waterketel en zilverkleurige gordijnen leven de vijf vrouwen zich uit, komt hun ware aard boven.

De een baddert het liefst met haar knalrode hakjes nog aan, de ander laat zich als een spartelend speenvarkentje door vier hardhandige badmeesteressen kielhalen, een derde geniet er vooral van om wijdbeens langs de harde badrand te schuren en dolfijntje te spelen. Nummer vier waart rond als een spook uit de tijd van de Romeinse thermen en nummer vijf laat het genot billensidderend over zich heen komen. Natuurlijk wordt er veel kopje onder gegaan, met de druipende haren gespetterd, met als nadeel dat er ook veelvuldig gedweild moet worden.

Vooral de voorovergebogen dans der blote dames die hun tepels en schaamhaar niet willen vertonen werkt op de lachspieren. Hoewel er nog veel meer prachtige vondsten door choreografe Andrea Boll en assistent Thomas Falk zijn bedacht, is 'Vrouwen in Bad' toch een teleurstellend lange zit, in een steeds lauwer bad. Dat komt vooral door het uitblijven van een dramaturgie die de vijf tot een onontkoombare eenheid smeedt. Bovendien zet de finale te vroeg in, en wil de opgevoerde druk in de hamam-heksenketel maar niet voor een echt explosieve catharsis zorgen. In al het gedruip, gepoedel, gedrapeer met lakens of gewissel in ander underwear, gebeurt er veel van hetzelfde.

Van het vijftal kan alleen Jorinde Kuiper als groot komisch talent te midden van alle opgefokte fantasieën en frustraties de aandacht vasthouden. Zij steekt iedereen, haar voyeurs in Theater Bellevue incluis, naar de kroon met een aaneenrijging van gebaren die niets te wensen over laat.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden