Review

Gebrek aan maanlicht van de meinacht

Regisseur Michael Hoffman wist drie jaar geleden met de romantische komedie 'One fine day' verrassend dicht in de buurt te komen van de zogeheten screwball comedies uit de jaren dertig en veertig. Frank Capra, Howard Hawks en George Cukor waren ooit de meesters in het genre dat met zijn gevatte dialogen en zijn stroom aan romantische complicaties en dito misverstanden een hoge amusementswaarde kende. Hoffman liet in zijn hedendaagse variant sterren als Michelle Pfeiffer en George Clooney voor het vuurwerk zorgen en het is alsof Hoffman voor zijn Shakespeare-adaptatie een zelfde soort screwball-achtige invalshoek voor ogen stond.

Opnieuw is Michelle Pfeiffer van de partij, dit keer als de schone elfenkoningin Titania die samen met elfenkoning Oberon (Rupert Everett) en een gevolg van nimfen en saters in een sprookjesachtig bos leeft. Het is de plek waar Shakespeare's magische midzomernachtdroom, met zijn vele amoureuze en burleske verwikkelingen, gestalte krijgt, mede aan de hand van twee liefdespaartjes die elkaar in het woud achterna zitten en een groepje acteurs dat er in alle rust hoopt te kunnen repeteren voor het toneelstuk dat ter gelegenheid van de bruiloft van Theseus, de hertog, en Hippolyta, zijn verloofde, zal worden opgevoerd. Kern van het verhaal is, dat Puck, de narrige rechterhand van elfenkoning Oberon (gespeeld door Stanley Tucci), met zijn magische liefdeskruid voor totale verwarring zal zorgen. Zo wordt elfenkoningin Titania bijvoorbeeld per ongeluk verliefd op Bottom, de ster van het toneelgroepje (gespeeld door een met ezelsoren gezegende Kevin Kline), en de jonge hoveling Lysander prefereert plots Helena boven zijn geliefde Hermia. Kortom, verwarring alom.

Waarom regisseur Hoffman de handeling nu verplaatste van het zestiende-eeuws Athene naar het negentiende-eeuws Toscane blijft echter onduidelijk. Zijn personages kunnen nu wel 'heel modern' rondfietsen in het woud, maar voor een stuk dat vooral drijft op verbale actie is het een vreemde keuze, die eigenlijk alleen maar afleidt. Van het Toscaanse landschap met zijn heerlijk glooiende hellingen zien we verder ook niet veel en in het sprookjesbos heeft het maanlicht van de meinacht plaats moeten maken voor een weinig feeëriek studiolicht. De aandacht gaat voorts vooral uit naar de romantische escapades tussen Titania en Bottom, oftewel Hollywoodsterren Michelle Pfeiffer en Kevin Kline, waardoor 'A midsummer night's dream' wordt gereduceerd tot een larmoyant sterrenvehikel. Dan is de film 'A midsummer night's sex comedy' -de legendarische vrije bewerking van regisseur Woody Allen- de geest van William Shakespeare toch nog een stuk trouwer.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden