Review

García trapt niet in de valkuilen van het melodrama

Belinda van de Graaf

Regie: Rodrigo García. Met Naomi Watts, Annette Bening, Kerry Washington en Samuel L. Jackson. In 5 bioscopen.

De in Colombia geboren en in Mexico opgegroeide Hollywoodregisseur Rodrigo García onderzoekt aan de hand van drie vrouwenlevens in Los Angeles de dilemma’s van adoptie. Het onderwerp wordt met veel tragiek omkleed, en heeft alles in zich voor een ordinaire soap. Toch weet ’Mother & Child’ door zijn rustige, intelligente verteltrant een gevoelige snaar te raken.

García schept plezier in het psychologisch uitdiepen van karakters en bij zijn scherpe dialogen houd je soms de adem in. Wie weet kreeg hij het als zoon van de Latijns-Amerikaanse Nobelprijswinnaar Gabriel García Márquez met de paplepel ingegoten. García bewees zijn verteltalent in ieder geval eerder op televisie, door afleveringen te regisseren van de spraakmakende series ’The Sopranos’, ’Six Feet Under’ en het recente ’In Treatment’ dat ook in de Nederlandse versie, ’In Therapie’, afgelopen zomer een succes was.

De regisseur lijkt zich bewust van de valkuilen van het melodrama. Continu stelt hij verwachtingen op de proef.

Zo stuurt hij aan op een ontmoeting tussen de 51-jarige fysiotherapeute die op haar 14de haar baby ter adoptie moest afstaan, en de 37-jarige advocate die elders in de stad werkt, en – zo begrijpen we – haar dochter is. Maar omdat het leven complex is, is de film dat ook – op enkele kunstgrepen na dan.

Beide vrouwen gaan emotioneel zwaar gehavend door het leven. De een – mooi ingetogen gespeeld door Annette Bening – heeft haar baby ooit in het geheim afgestaan. Er is nooit meer over gesproken. De ander is geadopteerd maar kon niet met haar adoptieouders overweg. Ze heeft een emotioneel pantser opgetrokken. Compensatie vindt ze in steriele seks.

Het is Naomi Watts op het lijf geschreven, de femme fatale waar het kwetsbare meisje doorheen schemert. Geweldig ook, zoals Samuel L. Jackson zijn vertrouwde ’Mr. Cool’ afschudt, en een charmante oudere weduwnaar wordt. Hebben een zwarte acteur en een witte actrice wel eens zo teder gezoend in een Hollywoodfilm?

Met de derde vrouw (een innemende rol van Kerry Washington), die op het punt staat om samen met haar man een baby te adopteren, lijkt Garcia een pleidooi te houden voor ’open adoptie’, waarbij – in tegenstelling tot ’gesloten adoptie’ – de biologische moeder bekend is, en zelf de adoptie-ouders kiest. Maar ook bij deze variant heeft García de nodige dramatische verrassingen in petto.

Het leven laat zich niet sturen, lijkt hij te zeggen. Bij adoptie zijn veel mensen en veel gevoelens betrokken. Soms heb je geluk. Soms domme pech. Ook als je na veel aarzelen die ene belangrijke brief schrijft, kan hij – door een speling van het lot – gewoon kwijt raken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden