G-Dragon staat vanavond in de Ziggo Dome. G-wie?

Er doen hardnekkige geruchten de ronde dat vrijwel elke K-popster plastische chirurgie heeft ondergaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Beeld ANP

Vanavond staat G-Dragon in de Amsterdamse Ziggo Dome. G-Dragon is de beroemdste Aziatische popster waar u nog nooit van heeft gehoord. Gaat K-Pop ook in Nederland doorbreken?

Het is een verrassende nieuwkomer in de agenda van de Ziggo Dome: G-Dragon. De webredactie van De Telegraaf besloot het bericht van de concertaankondiging niet onder het kopje 'muziek' te plaatsen, maar onder 'opmerkelijk'. Niet eens zo gek: G-Dragon scoorde in Nederland nooit een hit. Hij wordt niet op de radio gedraaid. Hij heeft geen eigen Wikipedia-lemma in onze taal. Het is voor het eerst dat een Zuid-Koreaanse popartiest zo'n groot optreden geeft in ons land.

Hij staat daar natuurlijk niet zomaar. De man die in 1988 als Kwon Ji Yong in Seoel ter wereld kwam, geldt anno 2017 als een van de populairste artiesten van Azië. Zijn status daar is min of meer vergelijkbaar met idolen als Rihanna en Justin Bieber in het Westen. In Europa neemt de populariteit van het Koreaanse stijlicoon langzaam toe, al is de Ziggo Dome met een capaciteit van 17.000 een achterafzaaltje voor hem. In Azië is hij stadions gewend.

Dat hij juist nu de sprong naar Europa waagt, heeft mogelijk te maken met een Chinese boycot op Zuid-Koreaanse producten, het zoveelste hoofdstuk in een slepend conflict rond het Amerikaanse raketafweersysteem THAAD. Zuid-Koreaanse artiesten komen China niet meer in. Ineens waren ze een van hun grootste afzetmarkten kwijt.

Problematische genrebenaming

De muziek van G-Dragon wordt gelabeld als K-pop. Zelf vindt hij dat een problematische genrebenaming en dat is ook wel terecht. De K staat voor Korea; het legt de nadruk op de etniciteit van de makers en niet op de muzikale inhoud. Die is bepaald niet eenduidig. Er is haast geen genre dat G-Dragon niet heeft aangeraakt. Dikwijls propt hij dubstep, hiphop, rock, R&B en reggae samen in een nummer. Voor het westerse oor klinkt K-pop vaak druk en overdadig, hoewel G-Dragons recente single 'Untitled, 2014' aan de zwijmelballads van Céline Dion en Adele doet denken.

De hybride vorm is een van de voornaamste kenmerken van het genre, meent Just Kist van Strictly K-pop, een organisator van K-popfeesten in Nederland. Andere pijlers: een aalgladde productie, veel boy- en girlbands, teksten in twee talen (Koreaanse coupletten worden met het oog op de internationale markt afgewisseld met Engelstalige refreinen) en gelikte videoclips, waarbij het soms lijkt alsof de regisseurs onderling een wedstrijdje doen wie zoveel mogelijk beeldjes in vier minuten kan stouwen.

Het cliché wil dat K-popartiesten alles schaamteloos bij elkaar jatten en dat zowel hun muziek als hun carrières aan de tekentafel worden uitgedacht. Daar zit een kern van waarheid in zit, maar Kist noemt het te kort door de bocht. "K-pop is een serieuze kunstvorm. Wat Samsung met elektronica doet, doen Zuid-Koreaanse entertainmentbedrijven met muziek: ze kijken hoe anderen het maken en verbeteren het, zodat een uniek, hoogstaand en internationaal concurrerend product ontstaat. Voor zangers en zangeressen geldt een Spartaans trainingssysteem, vaak worden ze op jonge leeftijd opgepikt. Na een afvalrace blijven de beste trainees over. Die moeten uitgroeien tot nieuwe idolen."

In de media verschijnen regelmatig verhalen over de schaduwkanten van dat systeem. Er doen hardnekkige geruchten de ronde dat vrijwel elke K-popster plastische chirurgie heeft ondergaan om aan het schoonheidsideaal te voldoen. Onder ouders leeft de angst dat jonge fans dat voorbeeld zullen volgen. Dan zijn er de wurgcontracten: jongens en meisjes verbinden zich op piepjonge leeftijd voor soms meer dan tien jaar aan een entertainmentbedrijf.

G-Dragon ontsprong die dans. Hij werd als achtjarige gescout door een van de grootste bedrijven in de Koreaanse entertainmentsector, maar het regime was toen een stuk minder rigide dan tegenwoordig. Bovendien zagen ze zijn talent uiteindelijk niet: na vijf jaar lieten ze hem lopen. In tegenstelling tot veel collega-idolen, schrijft hij zijn eigen hits. Als hij al een marionet is, dan trekt hij in ieder geval zelf aan zijn touwtjes.

YouTube

Het gros van de Nederlandse K-popfans bestaat uit meisjes in de leeftijd van 16 tot en met 25, vertelt Kist. De fans kennen de muziek via YouTube. "Video's zijn een essentieel onderdeel van de muziek. Choreografie speelt een grote rol in de aantrekkingskracht. Groepen doen hun danspasjes perfect synchroon en fans leren die dansjes uit hun hoofd. Elk nummer dat wij opzetten wordt met gegil verwelkomd. Vervolgens trekken ze elkaar de dansvloer op om te laten zien waarop ze thuis zo hard geoefend hebben."

Namens concertorganisator Mojo is Gideon Karting als boeker verantwoordelijk voor het eerste Nederlandse optreden van G-Dragon. Hij haast zich te vermelden dat hij geen kenner van het genre is: "Je hebt er een dagtaak aan om alles bij te houden. Het voelt echt als pionieren voor ons; we weten niet waar het naartoe gaat. Dat geldt ook voor G-Dragon en zijn team. Als de Europese tour succesvol is, zullen er ongetwijfeld vaker dit soort concerten deze kant op komen."

De ticketprijzen liggen opvallend hoog. De goedkoopste kaarten gaan weg voor zesenzestig euro. Wie in het voorste vak wil staan, moet meer dan tweehonderd euro neerleggen. Ter vergelijking: voor artiesten als Katy Perry of Gorillaz lopen de entreeprijzen van ongeveer veertig tot honderd euro. Karting: "Het is een volwassen show. Daar horen volwassen prijzen bij. Ze gaan flink uitpakken. Alleen daarom al zou het niet in een kleinere zaal passen."

Doorbraak

Het is de vraag of het optreden van G-Dragon in Nederland een eenmalige curiositeit zal blijken. Kist durft zich niet aan een voorspelling te wagen. Al eerder voorzag hij een doorbraak van K-pop in Nederland.

Dat was na het succes van 'Gangnam Style' van de Zuid-Koreaan Psy, tot voor kort het meest bekeken liedje op YouTube aller tijden. Die opmars stagneerde. Maar Psy is een a-typische K-popartiest, een maf kereltje dat een totaal ander publiek aanspreekt dan mode-icoon G-Dragon.

Kist: "Er hang zeker iets in de lucht. Vorige maand speelde de K-popgroep Kard in Rotterdam. Dat is een relatief kleine naam en ook die show was behoorlijk prijzig, maar het liep storm. Het is spannend om te zien waar het eindigt. Blijft het een niche, of wordt het mainstream? Hoe dan ook sluit de markt voor concerten in Nederland op dit moment niet aan bij de vraag."

Wat zeker is: G-Dragon zien we hier voorlopig niet terug. Na zijn Europese tournee keert hij terug naar zijn thuisland om een tweejarige militaire dienstplicht te vervullen.

Zelfs voor de grootste popster van het land maakt de Zuid-Koreaanse wet geen uitzondering.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden