Freaky bosgoden

Perseus en Medusa

Maria van Donkelaars spitse verzen bieden een vermakelijke introductie tot Ovidius’ verhalen.

Het boek mag dan mythen uit de klassieke Oudheid bevatten, de toon van Maria van Donkelaars spitse verzen is eigentijds. Als de hitsige bosgod Pan de nimf Syrinx achterna zit, staat er: “Waternimfen, / help me toch,’ / smeekt Syrinx. / Ze is in paniek. / ‘Maak mij alsjeblieft / onzichtbaar / voor die / irritante freak.” En zo ‘entertaint’ Orpheus met zijn citerspel en wil Phaeton graag eens in die ‘coole’ zonnewagen van zijn vader rijden.

Het werkt geestig, die moderne taal, zeker in combinatie met de hartstochtelijke tekeningen van Sylvia Weve. Daarop zijn ook allerlei grappige, hedendaagse details te ontdekken, zonder dat die de sfeer te zeer bepalen. De bodyguards van prinses Europa hebben zonnebrillen en oortjes en de herfstgod Vertumnus draagt, vermomd als vrouw, een Chaneltas.

Te veel in toom

Hoewel de strakke versvorm soepel leest, heeft die ook nadelen. Van Donkelaars taligheid is indrukwekkend, maar een enkele keer ontkomt ze niet aan dwangrijm of geforceerde oplossingen. Zo staat er in ‘Ariadne’ ter wille van het metrum ‘leev’ren’ in plaats van ‘leveren’ en rijmt ‘labyrint’ op het archaïsche ‘vrind’.

Het bondige karakter van de gedichten leidt soms ook tot een wel heel hoge informatiedichtheid en dan is het, zeker met al die oude namen, opletten geblazen. Het drama wordt bovendien vaak te veel in toom gehouden door het tempo: “Want zijn bruid/ sterft daar opnieuw/ en valt omlaag, / haar armen wijd. / Bleek staart Orpheus / in de diepte. /‘Weer ben ik/ mijn liefste kwijt!’”

Dat is nogal wat, maar zo’n ultrakorte samenvatting raakt maar mondjesmaat. De verzen doen het daardoor vooral goed als vermakelijke introductie tot Ovidius’ verhalen. Al moet gezegd dat Weve’s royale illustraties een flinke dosis emotie toevoegen. Het boek barst van de expressieve gezichtsuitdrukkingen en de opwindende actie. Ingenieus smelt ze verschillende scènes uit een verhaal samen tot één spannende tekening. Al met al dus zeker een geslaagd boek.

OordeelGeestige, moderne taal, tekeningen met hartstocht, (te) hoog tempo.

Maria van Donkelaar
Zo kreeg Midas ezelsoren