Frank Lammers.

InterviewFrank Lammers

Frank Lammers pakte de kansen van de crisis: ‘Ik denk dat de wereld meer openstond voor gekke ideeën’

Frank Lammers.Beeld Martijn Gijsbertsen

Acteur Frank Lammers kijkt terug op een buitengewoon succesvol jaar. Ondanks, of misschien ook dankzij corona. De wereld stond meer open voor zijn gekke ideeën. ‘Ik denk altijd: kom, snel beslissen en dóen.’

Frank Lammers heeft zich ’t schompes gewerkt. Hij is dan ook een tikje vermoeid als hij aanschuift op een zonovergoten terras in Amsterdam. Zaterdagavond trad hij op met The Streamers, een gelegenheidsband onder leiding van zijn vriend Guus Meeuwis. De volgende dag moest hij acteren in een nieuwe Jumbo-reclame als de ietwat sullige familieman Bas. En zo dendert zijn leven door. Werkweken van soms tachtig, negentig uur.

Met klinkend resultaat, want Lammers was opvallend zichtbaar in het afgelopen coronajaar. In de Netflix-serie Undercover als de gewelddadige en tegelijkertijd aaibare drugsbaron Ferry Bouman, die vanaf camping Zonnedauw zijn louche zaakjes bestiert. Onlangs verscheen een aparte film over de populaire crimineel en zijn kindvrouwtje Daniëlle (briljant gespeeld door Elise Schaap): Ferry.

Maar ook met zijn eigen ‘coronafilm’ Groeten van Gerri boekte Lammers veel succes. Leraar Gerri vergeet daarin na een online les zijn camera uit te zetten. Vervolgens zien zijn leerlingen hem dansen in zijn lullige witte onderbroek; het filmpje daarvan gaat viraal. Een geestige en ontroerende film over eenzaamheid en de impact van de coronacrisis, vonden de critici.

Lammers was hoofdrolspeler, regisseur én producent en klaarde de klus binnen drie maanden. “Gerri is ontstaan uit een heleboel irritatie”, zegt hij. “Het filmklimaat in Nederland was zo vastgeroest. Met elk plan moest je naar het Filmfonds, en dan duurde het vier, vijf jaar voordat je het kon uitvoeren. Elke versie moest langs hun eigen dramaturg, zes maanden later kon je dan een afspraak maken om erover te praten.

“Met Gerri heb ik laten zien dat je ook in een paar weken een film uit de grond kunt trekken. We zijn vorig jaar eind maart begonnen, twee weken na de eerste lockdown en eind juni was de film te zien. Het is niet ideaal, meer tijd is beter, maar ik wilde laten zien: kom, snel beslissen, dóen. Het kán.

“Bij Netflix kom je met een idee en dan zeggen ze ja of nee. Ze bemoeien zich er maar een heel klein beetje mee, ze laten het bij de makers. En dat is heel gezond, dat is een feest.”

Maar daar klotst het geld misschien tegen de plinten?

“Dat weet ik niet, volgens mij heeft het niks met geld te maken. Het gaat om lef. Natuurlijk, in het Filmfonds zit ook belastinggeld, dat is ingewikkelder, maar het systeem klopt niet. Het dúúrt veel te lang.”

Netflix heeft Undercover en Ferry geproduceerd, maar Gerri heb je zelfstandig gemaakt.

“Ja, ik kon een beroep doen op mijn favoriete vrienden en collega’s die net als ik thuis zaten te niksen. Ik heb er een communistisch principe op geplakt. We maakten de film met zes man in totaal, ik heb gezegd: iedereen krijgt hetzelfde, dat is in eerste instantie niks. Maar doordat we de film verkochten aan Pathé, Netflix en SBS6 pakte het toch goed uit, we hebben het bedrag eerlijk verdeeld. De geluidsman heeft een nieuwe auto gekocht, dat vind ik mooi. Een nieuwe tweedehands hoor.”

Jij pakte de kansen van de coronacrisis. Wat zegt dat over jou?

“Ik denk dat de wereld even meer openstond voor gekke ideeën, voor innovatie, voor ‘we gaan het eens anders doen’. Daarvoor zat alles dichtgetimmerd en was het: ‘Maar we doen het altijd zo’. Of: ‘We hebben het nog nooit zo gedaan’.

“Bij het eerste ga ik steigeren. Dan denk ik: Dat kan nooit interessant zijn. Bij ‘we hebben het nog nooit zo gedaan’, denk ik: aha, dat gaan we dan juist proberen, dan komen we misschien eens ergens anders terecht.

null Beeld Martijn Gijsbertsen
Beeld Martijn Gijsbertsen

“Wat ook meespeelde, was dat ik vorig jaar als een topsporter had getraind voor Ferry, waarin ik een jongere versie van mezelf speel. Ik ging naar Thailand voor een bootcamp, stond helemaal strak, letterlijk en figuurlijk. Vlak nadat ik terugkwam brak corona uit, de opnames gingen niet door, ze werden uitgesteld tot augustus. Ik had een heleboel energie die eruit moest. Die heb ik in Gerri gestopt.”

Je staat bekend als harde werker.

“Ja, dat heb ik van huis meegekregen. Ik ben van nature een doener en ik droom altijd groot. Ik denk altijd: ‘Ik kan het toch proberen?’ Dat is een heel Brabantse houding.”

Wat is daar Brabants aan?

“Ik heb ooit een tv-serie gemaakt, De kracht van Brabant. Die had de ludieke vraag: wij Brabanders zijn beter dan andere mensen, maar waaróm? Uiteindelijk gaf Frans Bauer het verlossende antwoord: wij doen niet zo moeilijk. Het antwoord van een Brabander is altijd ja.

“Boven de rivieren, bij de protestanten om het maar even in historisch perspectief te trekken, moet je eerst alles oplossen. En als je fouten maakt, ga je naar de hel. Als katholieke Brabander ben je al vergeven, we durven fouten te maken, daardoor hebben wij een meer innovatieve, rebelse geest. Bij regels denken Brabanders: ja oké, maar het kan ook een beetje zo.”

Een flauwe vraag misschien, maar: rijmt Gerri expres op Ferry?

“Nee, dat is puur toeval. Maar nu je het zegt: in All Stars speelde ik Berry. Nu nog een film maken over Thierry en Larry, ha ha.

“Omgaan met toeval vind ik wél interessant. We zijn bezig met een vervolg, Herrie in Huize Gerri. Maar het huis waarin deel 1 is gefilmd, was niet meer beschikbaar. En Sanne Langelaar, die de webcamvriendin van Gerri speelt, was hoogzwanger. Dus dat was het uitgangspunt: we hebben geen huis en een hoogzwangere Sanne.

“Ik vroeg aan Sanne: hoe lang kun je draaien. Zij zei: tot begin mei. Dat vroeg ik op 11 april of zo. Toen dacht ik: oké, let’s go. We hebben een uitdaging.

“Dus ben ik als een gek gaan nadenken en schrijven, met Michiel Stroink die het scenario maakte. We hebben Gerri en zijn vriendin op een camping gezet, in een te krap chaletje. Die setting heeft iets Ferry-achtigs, dat vind ik grappig. Voor 1 mei moesten we alle scènes met Sanne draaien. We hebben veel lol gehad: oeh, de baby komt eruit, néééé, blijf zitten!”

Heb je enig idee hoe vaak de eerste Gerri-film is bekeken?

“Nee, maar kijkcijfers interesseren me ook eigenlijk niet. Ik heb iets gemaakt, ik ben daar blij mee, ik vind het heel leuk als er mensen kijken. Maar ik heb ook dingen gemaakt die niemand heeft gezien en waarop ik toch trots ben.

“De enige erkenning die ik altijd heb gezocht is die van mijn gezin. Ik vind het belangrijk dat ze weten waarom ik zoveel maanden weg was, waarom ik een deel van de opvoeding van mijn kinderen mis. Als zij gaan kijken... dat vind ik het spannendst. Dat gaat ook nooit goed. Als ze even op hun telefoon kijken, vind ik dat heel irritant: vind je het niet leuk dan? Vind je het saai?”

Je dochter Isa is zestien. Vond zij Gerri niet awkward? Er zit ook een masturbatiescène in...

“Ja, zeer. Toen ik het fotootje van mijn moeder plat legde en de zalf pakte, zeg maar, toen is ze gestopt met kijken en liep ze woedend weg. Later heeft ze ’m toch nog afgezien omdat ze van vrienden had gehoord dat zij de film wel leuk vonden. Je vader in een onderbroek, dat is voor een puber heel moeilijk.”

Maar daar houd je dus geen rekening mee.

“Nee natuurlijk niet. Ik vind het hilarisch. Die hele puberteit is fascinerend, soms is er geen touw aan vast te knopen. En deze generatie is ook erg preuts, wij waren een stuk vrijer.”

De coronacrisis loopt in Nederland – hopelijk – op z’n einde. Hoe kijk je terug?

“Er is in mijn omgeving godzijdank niemand heel ziek geworden, ik heb enorm gemazzeld. Ik heb mogen werken, zo voelde dat ook, ik was heel dankbaar dat ik dingen mocht doen. Maar het echte plezier was er niet. Ik weet niet eens hoe de crew van Undercover eruitzag, want die droeg mondkapjes.

“Het is de hoogste tijd dat artiesten en kunstenaars weer van zich laten horen. We zijn te brave borsten geweest, we dachten: deze pandemie is ernstig, we moeten ons maar conformeren. Vervolgens zegt een minister: ‘Cultuur is niet essentieel, zet maar een dvd‘tje op’. Dat is buitengewoon erg, daar moet wel over gepraat worden.

“Nogmaals: chapeau voor ons allemaal dat we er zo lang aan meegewerkt hebben om deze crisis onder de knie te krijgen. Maar nu is het klaar.”

Wie is Frank Lammers?

Frank Lammers (49) speelde in theaterproducties en veel films, waaronder Wilde Mossels (2000), Nachtrit (2006) en De Marathon (2012). Hij had de hoofdrol in de spektakelfilm Michiel de Ruyter (2015) en werd populair als Ferry in de Netflix-serie Undercover. Seizoen 3 is in de maak. Zijn film Herrie in Huize Gerri verschijnt op 8 juli. Lammers is getrouwd met schrijver Eva Posthuma de Boer, samen hebben ze twee kinderen.

Lees ook:

Wie méér van het personage Ferry Bouman wil zien, komt met de film Ferry bedrogen uit

Het knuffelbare én wrede personage Ferry Bouman maakte de serie Undercover tot internationaal succes. Maar in de nieuwe film Ferry zit een matige plot de karakters in de weg.

Quarantainefilm ‘Groeten van Gerri’ stelt urgente vragen

Je zou kunnen denken dat een quarantainefilm met Frank Lammers als een leraar die in z’n onderbroek via de webcam de wereld toezwaait een soort werkverschaffingsproject is. Om het maar eens gechargeerd te stellen. Zo van: we moeten wat – laten we een quarantainefilm maken. Maar dan vergis je je.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden