null Beeld Vermeld hier de bron van de afbeelding
Beeld Vermeld hier de bron van de afbeelding

TV-columnMaaike Bos

Foutjes zijn leuk, als Beau ze soepeltjes oplost

Maaike Bos

Met andere ogen keek ik woensdag naar het talkshowrondje. Hoe perfect moet zo’n show eigenlijk zijn, en in hoeverre draag ik bij aan de hoge lat? Beau van Erven Dorens versprak zich in Beau een paar keer, maar dat is eigenlijk wel charmant. Hij hernam zich soepeltjes en maakte meteen weer ongedwongen, spontane opmerkingen (“You lucky bastard”, tegen oud-astronaut André Kuipers, die woensdag van het tweejaarlijkse Paleis op de Dam-symposium kwam).

Misschien dacht de top van De Wereld Draait Door dat zo’n foutje de geloofwaardigheid aantast, maar als het niet te vaak gebeurt neem je het als kijker voor lief. We falen allemaal weleens. Foutjes hoeven niet met een schrikbewind voorkomen te worden.

Een presentator die het redt aan tafel is inmiddels genoeg; sinds ‘de grote drie’ Pauw, Jinek en Van Nieuwkerk niet meer de hegemonie in handen hebben, zijn we wel meer gezwabber gewend. De carrousel bij Op1 bewijst dat meer mensen zulke gesprekken kunnen leiden, maar het programma is wel een beetje vlak. Zelfs met het stabiele en populaire woensdagduo Charles Groenhuijsen en Carrie ten Napel.

Kop-eraf-tijden

Beau had woensdag meer schwung met de gasten. De nieuwe lichting Europese (ESA-)astronauten? Beau had André Kuipers. En zijn show had ‘de’ ontslagen DWDD-visagist gestrikt, Jelleke van Rijsoort, die als een van de weinigen met naam in de Volkskrant stond. Ze liet zich vooraf privé door Beau interviewen uit angst dat ze live in tranen zou uitbarsten. Normaal zou een talkshow daarvoor niet moeten zwichten, maar op deze voorwaarde wilde ze tenminste haar verhaal doen. Ik heb geen bezwaar, in deze kop-eraf-tijden. Wie haar veroordeelt, mag zelf in de schijnwerpers treden met een kwetsbaar verhaal.

Ook in 'Beau' werd gesproken over Matthijs van Nieuwkerk en 'DWDD'. Beeld Still van tv
Ook in 'Beau' werd gesproken over Matthijs van Nieuwkerk en 'DWDD'.Beeld Still van tv

Ze kwam over als gewoon een normale vrouw, die al drie jaar met Van Nieuwkerk werkte en op zijn verzoek meeging naar DWDD. Na negen jaar samenwerking viel alles in duigen doordat het haar van de ster een dag verkeerd zat, en hij het aan haar föhn weet, vertelde ze allemaal. Hij heeft haar nooit meer aangesproken of aangekeken, en haar na een kritisch stuk in roddelblad Privé schreeuwend afgeserveerd, zonder dat zij aan die publicatie had meegewerkt.

Systeem van blinde vlekken

Het had iets Amerikaans om deze vrouw in beeld te zien, als een Monica Lewinsky tegen Bill Clinton in de strijd om de publiekssympathie. Radio-dj Edwin Evers zei bij Beau dat hij het eigenlijk een kwestie tussen werkgever en werkende vond, en niet iets voor zo’n kwalijk volksgericht.

Tja, dan moet een werkgever wel ingrijpen en óók zijn trouwe zzp’ers beschermen. Zo’n verhaal komt niet zomaar bij de pers.

Dat systeem van blinde vlekken bij succes, daar hebben publiek én tv-columns ook een rol in. Collectief legden we de lat wel erg hoog. De dagelijkse scherpte van Pauw en Van Nieuwkerk en hun vermogen om boven de onderwerpen uit te stijgen was ook topkwaliteit, maar zoiets heeft dus soms zijn prijs. Met schaamte lees ik terug wat ik schreef in 2017, toen Van Nieuwkerks ‘steunpilaar’ Dieuwke Wynia zo’n vijf maanden weg was. Over zijn wallen, rode ogen, het hakkelen. “Het hoofd dat meer gebogen is – niet als een roofdier dat op scherp staat, maar als een oude leeuw die moe is. Zelfs zijn haar is futloos.”

Zou dat föhn-incident toen…? Nee gelukkig, dat was in 2011. Maar ik voel me wel gewaarschuwd. Niet alles is zijn prijs waard.

Vijf keer per week schrijven Maaike Bos en Renate van der Bas columns over televisie.

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden