Kraftwerk

Florian Schneider (1947-2020): Een niet te overschatten muzikale erfenis

KraftwerkBeeld EPA

Van Armin van Buuren tot David Bowie; de invloed van Kraftwerk op de popmuziek is moeilijk te overschatten. Woensdag overleed medeoprichter Florian Schneider op 73-jarig leeftijd.

Als het gezicht van Kraftwerk was Florian Schneider een van de belangrijkste muzikanten uit de popgeschiedenis. Hoe dat gezicht eruitzag is minder bekend. Voor albumhoezen verkoos Schneider strakke tekeningen boven zijn eigen beeltenis. Tijdens concerten keek hij omlaag, naar de toetsen van zijn synthesizer. Interviews gaf hij zelden. Het draaide om de muziek.

Na zijn jeugd in een welgesteld gezin in Düsseldorf belandde Schneider op de kunstacademie in Remscheid, waar hij in 1968 zijn latere bandmaat Ralf Hütter tegen het lijf liep. Samen ontwikkelden ze een liefde voor drumcomputers, stemvervormers en synthesizers - in die tijd vrijwel onontgonnen gebied. Waar andere band er slechts op kleine schaal mee experimenteerden, stelde Kraftwerk de nieuwe uitvindingen centraal.

Titelnummer van 22 minuten

De doorbraak kwam in 1974 met de conceptplaat  ‘Autobahn’. Het meer dan 22 minuten durende titelnummer was een verklanking van een ritje over de snelweg, inclusief getoeter, voorbij zoevende tegenliggers en het gepiep van de autoradio. De aanzienlijk kortere singleversie werd in verschillende landen een hit, niet in het minst omdat Engelstaligen in de tekst (‘Fahr’n fahr’n fahr’n auf der Autobahn’) het woordje ‘fun’ meenden te horen.

Er volgden meerdere conceptplaten, telkens met iconische albumhoezen. In 2009 maakt Kraftwerk zonder opgaaf van redenen bekend dat Schneider de band na veertig dienstjaren had verlaten. Nadien leidde hij een teruggetrokken leven. Slechts sporadisch bracht hij nog muziek uit.

Inspiratiebron voor David Bowie en Björk

Schneiders invloed is het duidelijkst aanwijsbaar in genres als house en techno, maar ook artiesten als David Bowie en Björk noemen Kraftwerk als belangrijke inspiratiebron. In een zeldzaam interview voor de Braziliaanse televisie wordt Schneider gevraagd of hij zich bewust is van zijn muzikale erfenis. Hij is tot dan toe kortaf geweest - eerder uit efficiëntie dan uit desinteresse. Zijn rode poloshirt is tot aan de kin dichtgeknoopt, zijn neus steekt scherp vooruit, zijn kaaklijn is haast vierkant; het is alsof hij gestileerd is naar zijn albumhoezen. 

Verlegen verbergt hij zijn gezicht achter zijn hand. Dan, onzeker lachend: “Wat kan ik zeggen? Ik weet het niet.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden