Roaring Twenties Florian Myjer

Florian Myjer wil zich niet conformeren aan de heersende modes

Floria Myjer: 'Ik houd erg van de Europese cultuur. Engels, Frans en Duits toneel vind ik geweldig.' Beeld Eva Roefs

Welke jonge kunstenaars bepalen het beeld de komende tien jaar? Trouw tipt de twintig van de jaren twintig. De twaalfde: theatermaker Florian Myjer (27). Hij droomt ervan om in Londen op de planken te staan.

Mensen zeggen wel eens tegen hem dat hij zo’n herkenbare stijl heeft. ‘Dit was nou typisch Florian Myjer-theater’, roepen ze dan. Een leuk compliment, op zich. Toch heeft theatermaker Florian Myjer er gemengde gevoelens bij. “Ik ben nog volop aan het zoeken naar mijn eigen stem”, legt hij uit. “Ik wil me blijven ontwikkelen en niet in zo’n vroeg stadium al vastgepind worden op een bepaalde vorm.”

Ontplooiing, dat is zijn belangrijkste ambitie voor het nieuwe decennium. Myjer, vaak genoemd als een van de grootste theatertalenten van zijn generatie, streeft geen prijzen of roem na. Hij hecht meer belang aan de vrijheid om onbekende wegen in te slaan en zich te vernieuwen. “Het klinkt misschien arrogant”, zegt hij, “maar ik wil mijn authenticiteit en autonomie verder uitbouwen. Zo maak ik de komende tien jaar roaring.”

‘Eng, op het fascistoïde af’

Vanwege zijn behoefte aan eigenheid wil hij zich ook niet conformeren aan heersende modes. In de kunstwereld woedt momenteel een debat over de noodzaak van geëngageerde kunst. De klimaatcrisis, vluchtelingen, dáár zou het over moeten gaan. Maar met dat ‘moeten’ heeft Myjer niks. “Ik vind dat eng, op het fascistoïde af”, zegt hij. “Kunst is juist de plek waar alles naast elkaar mag bestaan.”

De theatermaker wil in zijn werk existentiële vragen beantwoorden. Hoe te leven? Hoe houd je je als homo staande in een heteronormatieve wereld? Wat doet het met een mens om al jong als de grote belofte te gelden, een vraag die speelde in Myjers recente monoloog over mode-ontwerper Yves Saint Laurent.

“Ik wil mijn theater heel persoonlijk maken en me kwetsbaar opstellen. Ik spaar mezelf niet. Mijn hoop is dat mensen zich dan beter in de voorstelling herkennen of er troost in vinden.”

Mocht het theater ooit een herhaling van zetten worden, dan gaat Myjer liever een boek schrijven of een film maken. Maar zover is het nog niet. De planken blijven voorlopig trekken. Volgend jaar treedt Myjer toe tot het ontregelende theatergezelschap De Warme Winkel.

Het buitenland lonkt ook. “Ik houd erg van de Europese cultuur. Engels, Frans en Duits toneel vind ik geweldig. Ik heb een half jaar in Brighton gestudeerd. Dat Britse spreekt me enorm aan. Waar ik over tien jaar sta? Ik zou dan graag in Hampstead wonen, mijn favoriete wijk in Londen. En dan ’s avonds in diezelfde stad spelen in het beroemde Barbican-theater.”

Lees ook:

Twintigers Florian Myjer en Kim Karssen spelen in het universum van Tolstoj

Hoe moet je leven? In ‘Oorlog en Vrede’, dat dikke boek van de Rus Lev Tolstoj, zoeken de hoofdpersonen voortdurend naar de zin van het leven. In hun tintelende en intelligente toneelbewerking worstelen de jonge acteurs Florian Myjer en Kim Karssen ook met dat vraagstuk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden