RecensiePopmuziek

FKA twigs, een vrije geest zoals je ze maar weinig ziet

FKA twigsBeeld AFP

Pop
FKA twigs
Magdalene Tour
★★★★★

FKA twigs opent haar concert dinsdagavond in een uitverkocht Carré met een tapdans. Maar dan wel een tapdans zoals je die nog nooit ­gezien hebt. Het is een uitdagend statement, opgetrokken rond tap, moderne dans en hiphop. En dan weet je: bij Tahliah Barnett alias FKA twigs is alles mogelijk.

Wat daarna volgt, is een theatrale show waarin de Britse zangeres en muzikante steeds weer ­onderstreept waarom ze zo’n uitzonderlijk talent is. Haar optreden in Amsterdam, het laatste van haar tour, houdt het midden tussen een performance en een concert. Naast haar loepzuivere zang en intrigerende muziek speelt ook dans een hoofdrol. Ze laat zich bijstaan door vier dansers, maar blijkt zelf ook een begenadigd danseres die net zo makkelijk een paaldans als een zwaarddans weggeeft.

Het vierde element van de show is de kleding. Door een kledingstuk uit te trekken of toe te voegen verandert FKA twigs steeds opnieuw in een ander personage. Als toeschouwer mag je zelf bepalen wat je ziet. Zo opent ze het concert in een kostuum dat doet denken aan het pak dat Marten Soolmans aan heeft op het portret dat Rembrandt van hem schilderde (samen met Oopjen). Om daarna te veranderen in een piraat, een bruid en een Oosterse prinses. Het is een rorschachtest in kleding.

En zoals FKA twigs haar uiterlijk transformeert, zo verandert ook per nummer de sfeer. Was haar optreden vijf jaar geleden op het Pitch-festival nog een interessante aanzet, dinsdag demonstreert de zangeres dat ze is uitgegroeid tot een van de meest fascinerende en oorspronkelijke popsterren van het moment. In haar grotendeels elektronische muziek zijn invloeden uit de hiphop, triphop, r&b en zelfs klassieke muziek terug te vinden. Ook Kate Bush is duidelijk een inspiratiebron voor haar songmateriaal. Maar eigenlijk is het in haar ­geval totaal overbodig om genres te noemen, want in Amsterdam blijkt de 31-jarige artiest ieder hokje te zijn ontgroeid.

Moeiteloos neemt ze haar ­gehoor mee naar vele verschillende werelden. Van een kille futuristische nachtmerrie naar een broeierig supersensueel liefdeslied of een hartverscheurend nummer over een verbroken relatie. Zo bewijst FKA twigs dat ze niet alleen een muzikante is van de buitencategorie, maar vooral een vrije geest zoals die er maar weinig zijn in de popmuziek.