IFFR

Filmfestival van Rotterdam opent met parel van een poppenfilm

Beeld uit de animatiefilm ‘Stranger than Rotterdam with Sara Driver’.  Beeld
Beeld uit de animatiefilm ‘Stranger than Rotterdam with Sara Driver’.

Op het afgeslankte Filmfestival van Rotterdam trekt een tien minuten durende animatie de aandacht.

Belinda van de Graaf

‘Ik ben een man maar ik heb niet het gevoel dat ik me als man wil gedragen’, zo klinkt het in Please Baby Please, de openingsfilm woensdagavond van het Filmfestival van Rotterdam. De Amerikaanse regisseur Amanda Kramer (60), aan wie het festival ook een klein retrospectief wijdt, snijdt met vragen over identiteit en seksualiteit een actuele thematiek aan.

Arthur en Suze zijn een pasgetrouwd stel in het New York van de jaren vijftig die getuige zijn van een moord en te maken krijgen met een bende. Door de confrontatie met de boeven ervaart het stel geleidelijk een verandering in hun seksuele identiteit. Maar de grootste verrassing is wel dat Kramer het verhaal brengt in theatraal uitgelichte studiodecors en felle, kitscherige kleuren. Het is een artificiële, bewust campy wereld. Je zou ook kunnen zeggen: artistiekerig op het aanstellerige af.

Fantastisch

Nee, dan de korte film die vóór de openingsfilm wordt vertoond. Het gaat om de fantastische, tien minuten durende animatie Stranger than Rotterdam with Sara Driver van de New Yorkse broers Lewie en Noah Kloster. De zogeheten cut-out animatie is gemaakt naar een scenario van Sara Driver (66), al ruim veertig jaar de partner (privé en professioneel) van regisseur Jim Jarmusch.

Het filmpje dat met de hand is gemaakt, en waarin Jarmusch en Driver te zien zijn als trekpoppetjes, verhaalt van een bizar avontuur waarin het Filmfestival van Rotterdam een centrale rol speelt.

De koning te rijk

In 1982 waren Jarmusch en Driver sappelende filmmakers in New York die de koning te rijk waren met een restje 35mm-film van Wim Wenders. Daarmee maakten ze een halfuur durende film, Stranger than Paradise, die geselecteerd werd voor Rotterdam. Maar omdat het festival slechts één vliegticket voor Jarmusch kon betalen, deed festivaldirecteur Huub Bals producente Sara Driver een voorstel. Als ze erin zou slagen om de enige print van de controversiële Rolling Stones-docu Cocksucker Blues (uit 1972) te bemachtigen en mee te brengen, kon hij wel een vliegticket voor haar regelen.

Kostelijk is uiteindelijk het verhaal van de totstandkoming van Stranger than Paradise, van korte film tot een van de meest geliefde speelfilms uit het Amerikaanse onafhankelijke circuit. Want eenmaal in Europa vond Driver al snel een financier die wilde helpen van de korte film een speelfilm te maken. Daaraan ten grondslag ligt het absurde verhaal dat in deze parel van een poppenfilm uit de doeken wordt gedaan: het smokkelen van een concertfilm naar Rotterdam. Een film die Mick Jagger zelf liefst vernietigd zag, vanwege de ranzige inhoud (lees: een overmaat aan seks en drugs) en die het Rotterdamse festival juist dolgraag wilde vertonen.

Het 51ste International Film Festival Rotterdam vindt deze en volgende week in afgeslankte vorm online plaats.

Lees ook:

IFFR-directeur Vanja Kaludjercic deelt haar favorieten: ‘Mensen zien komedie niet als een kunstvorm’

Het wordt haar tweede jaar als directeur van het International Film Festival Rotterdam. En wéér moet alles online, een flinke tegenvaller. Vanja Kaludjercic: ‘We zullen ons publiek opnieuw moeten veroveren’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden