Review

Filmfestival/Frans talent valt op in Rotterdam

Het Rotterdamse publiek heeft in de eerste dagen van het filmfestival zijn hart niet alleen verpand aan Bridget Fonda, de enige échte ster die vanwege de première van 'A simple plan' in Rotterdam was, maar ook aan drie andere innemende dames.

Belinda van de Graaf

De jonge Duitse actrice Franka Potente gaat als de roodharige Lola uit Tom Tykwers 'Lola rennt' in de publieksenquête aan kop, op de voet gevolgd door de Françaises ülodie Bouchez en Natacha Regnier, die als de donkere Isa en de blondgelokte Marie uit Erick Zonca's fraaie debuutfilm 'La vie rêvée des anges' een van de mooiste filmkoppels sinds tijden gestalte geven.

Zonca is overigens niet de enige noemenswaardige Franse afgevaardigde. Met maar liefst twee sterke kandidaten voor de Tiger Awards, de recente aankoop van twee opmerkelijke titels voor distributie in Nederland en een dozijn co-producties manifesteert Frankrijk zich op het 28ste International Film Festival Rotterdam als een van de actiefste en boeiendste filmlanden van Europa. Terwijl films als 'l'Appartement', 'Marie baie des anges', 'La vie de Jésus' en 'Y-aura t'il de la neige ... Noël?' vorig jaar al op menig favorietenlijstje prijkten, laten de Fransen aan het begin van het nieuwe filmjaar wederom van zich horen.

De jonge Franse regisseuse Sandrine Veysset die vorig jaar debuteerde met het krachtige plattelandsdrama

'Y-aura t'il de la neige ... Noël?' is met haar tweede film 'Victor. .a. pendant qu'il est trop tard' een serieuze kandidaat voor een Tiger Award. In sobere zwart-witbeelden volgt ze het tienjarig jongetje Victor die van huis wegloopt en die behalve onderdak ook liefde en genegenheid vindt bij een jonge beeldschone prostituee. Centraal staat de innige band die tussen de twee eenzame zielen ontstaat en die niet alleen de jonge Victor, maar ook zijn beschermengel van een zekere ondergang redt. Het sentiment ligt bij een dergelijk verhaal al snel op de loer, maar opnieuw weet Veysset uiterst geloofwaardige personages neer te zetten en bewonderenswaardige acteerprestaties af te dwingen. Haar twee jonge hoofdrolspelers laat ze daarbij in een krachtige en poëtische beeldtaal zegevieren, hetgeen de keuze voor de naam Victor alleszins rechtvaardigt.

Het andere Franse talent in de competitie is Laurent Achard die met zijn debuutfilm 'Plus qu'hier, moins que demain' de schaduwzijde van het zonovergoten Franse platteland laat zien. Rustig bouwt hij het drama in dat Franse gehucht op. Broers en zussen, neven en nichten. . . ze wonen er op een steenworp afstand van elkaar en zo kan het gebeuren dat een nicht voor haar oom valt en een ander nichtje voor haar neefje. Het zijn liefdesrelaties die geheim moeten blijven, waardoor de frustraties in die stralende zomerzon welig kunnen tieren.

Voor behoorlijk wat ongemak zorgen ook de twee Franse titels die dezer dagen door de distributietak van het Filmmuseum werden aangekocht: 'Sombre' van Philippe Grandrieux en 'Seul contre tous' van Gaspar Noé, spraakmakende films waarin twee Franse heren - de een vermomd als wolf, de ander 'gewoon' met een pistool op zak - hun woede niet langer de baas zijn. Waar de Amerikaanse 'independent' Lodge Kerrigan zijn tweede film 'Claire Dolan' niet zonder genereuze Franse geldschieters had kunnen verwezenlijken, daar blijken ook gevestigde namen als Nanni Moretti ('Aprile'), Emir Kusturica ('Black cat, white cat') en Mohsen Makhmalbaf ('De stilte') aangewezen te zijn geweest op Franse co-producenten. Het zijn stuk voor stuk aanwinsten in het overvolle festivalprogramma. Als de bebaarde Woody Allen geeft Nanni Moretti op feestelijke wijze zowel de linkse als de rechtse Italiaanse politiek ervan langs en maakt hij zich als een neuroticus pur sang grote zorgen om de geboorte van zijn eerste zoon Pietro. Aan de vertoning van Moretti's blijmoedige strapatsen gaat de korte animatiefilm 'Hum drum' van Peter Peake, de nieuwste aanwinst in de befaamde Aardman-collectie vooraf. Hierin krijgen twee rondhangende schaduwfiguurtjes met typisch Britse tongval de lachers op hun hand. Met dank aan de oplettende programmeur die voor- en hoofdfilm vloeiend in elkaar laat overlopen, via een buitengewoon amusante melodielijn waar je voor de rest van de dag op kunt teren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden