BoekrecensieNederpop

Fijne weetjes in het boek ‘Gouden eeuw der Nederpop’

Hoe kreeg de popmuziek in Nederland voet aan de grond, met de Volendamse palingsound en Den Haag als beatstad? Een nieuw boek brengt de jaren zestig tot leven. 

Heeft u zich weleens afgevraagd waarom er zoveel succesvolle zangers en zangeressen uit Volendam komen? Of waarom niet Amsterdam of Rotterdam, maar Den Haag in de jaren zestig uitgroeide tot dé beatstad van Nederland? De antwoorden op deze vragen zijn te vinden ‘Gouden eeuw der Nederpop’.

Journalist Peter Voskuil schreef eerder een lijvig werk over de Nederlandse platenindustrie (‘Dutch Mountains’, 2017) en zoomt nu in op de vraag hoe de popmuziek in Nederland in de jaren zestig voet aan de grond kreeg. 

Op een toegankelijke manier schetst Voskuil het ontstaan van Nederlandse pop. Zo laat hij zien dat Den Haag in de sixties het epicentrum van de vaderlandse popscene kon worden door een samenloop van factoren. Allereerst had de stad een grote Indische gemeenschap en waren het de indorock-groepen die als leermeesters voor latere bands fungeerden. Daarnaast waren er diverse grote platenlabels gevestigd, net als enkele vooraanstaande impresario’s. En Den Haag kende een groot live-circuit. Dit alles droeg eraan bij dat de stad een hoofdrol zou spelen bij het ontstaan van de Nederpop.

'Gouden eeuw der Nederpop' van Peter Voskuil.Beeld Trouw

Ook de Volendamse palingsound krijgt van Voskuil een eigen hoofdstuk. Dat juist dit dorp zoveel bekende artiesten voortbracht, komt doordat de inwoners lange tijd geen geld hadden om een bandje in te huren voor feesten en bruiloften, stelt Voskuil. In plaats daarvan namen ze bij feestjes in huiselijke kring zelf een instrument ter hand. Zo ontstond een muzikaal circuit, met bekende namen als The Cats, BZN en Nick & Simon.

Ook vele interessante details brengen de geschiedenis tot leven. Earth & Fire-zangeres Jerney Kaagman had bijvoorbeeld bij de opnames van de eerste single zoveel moeite om om te gaan met alle verwachtingen, dat vele takes nodig waren. Zo ontstonden de driedubbel ingezongen vocalen die het handelsmerk van de band zouden worden. 

En we leren dat zangeres Mariska Veres van Shocking Blue eigenlijk een heel verlegen meisje was, met borduren en thee drinken als hobby’s. Mede dankzij haar sexy looks en krachtige vocalen scoorde de band in 1970 als eerste Nederlandse formatie met het nummer ‘Venus’ een nummer 1-hit in Amerika. Daarmee schreef de band niet alleen popgeschiedenis, maar stond de Nederlandse pop in één klap ook internationaal op de kaart.

Peter Voskuil, ‘Gouden eeuw der Nederpop’. Uitgeverij UitgeverIJ. €21,90.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden