Theaterrecensie Kinky Boots

Fijn, hoe musical ‘Kinky Boots’ stereotypen doorbreekt

Naidjim Severina (rechts op de foto) blinkt uit door zijn enorme flair als dragqueen Lola. Beeld ANP Kippa

Musical
De Graaf & Cornelissen Entertainment
★★★★☆

“Wij maken geen schoenen, maar onweerstaanbare, tachtig centimeter lange seks”. Het duurt even voor de behoudende fabrieksmedewerkers van Price & Son de omslag gemaakt hebben. Maar uiteindelijk geloven ook zij dat ze hun bijna failliete bedrijf alleen kunnen redden door geen degelijke mannenschoenen te produceren, maar hooggehakte glitterlaarzen voor dragqueens: Kinky Boots. Knalrood moeten die zijn, een kleur die staat voor ‘seks, gevaar, hartstocht en borden waarop Verboden Toegang staat, precies wat de doelgroep zoekt’. Net als in ‘The Full Monty’ en ‘De Marathon’, begeven dikbuikige, lompe werknemers zich op onbekend terrein om hun baan te redden. Dat ze in Kinky Boots ‘flikkerslaafjes’ genoemd worden is voor sommigen moeilijk te verkroppen. Het drama dat die worsteling oplevert verdiept het feelgoodverhaal van de Amerikaanse scenarist Harvey Fierstein, bekend van de ‘Torch Song Trilogy’. Fijn, een musical die stereotypen doorbreekt zonder dat het te zwaar wordt en die niet alleen preekt voor eigen parochie. Al ligt het er soms wel dik bovenop.

Het stuk uit 2013 is gebaseerd op de gelijknamige film uit 2005. Zangeres en songwriter Cyndi Lauper, bekend van onder meer ‘Girls Just Want to Have Fun’, schreef de muziek. Dat resulteerde niet in een standaard musicalgeluid en ook niet in typische Lauperliedjes. Wel houdt ze de vaart erin: op onverwachte momenten klinkt vaak heel prettig een stevige gitaar uit het niets en het live orkest speelt een opvallend monotoon herhaald pianoakkoord dat je wakker houdt. Laupers pop-rock-idioom past bij veel personages, maar tekst en muziek vormen soms onvoldoende een geheel. Ook worden niet alle noten gehaald. Nog niet? De tournee is pas net begonnen.

Kinky Boots is een blij, open-minded verhaal met heerlijke uitbundige dans. De bewegende loopbanden en bokswedstrijd in slow-motion zijn geweldig, net als de zeven kleurrijke dragqueens. De vertaling van Jurrian van Dongen is ad rem en door de combinatie met de strakke regie van Martin Michel moet het publiek regelmatig lachen.

Naidjim Severina blinkt uit door zijn enorme flair als dragqueen Lola, die veel gemeen blijkt te hebben met de bleue schoenmaker Charlie (Jonathan Demoor). Demoor laat zijn personage zijn stugge zelf ontstijgen maar het is vooral Vajèn van den Bosch, als wanhopig, maf fabrieksmeisje dat verliefd wordt op haar verloofde baas, die opvalt: wat acteert en zingt zij sterk, komisch en schijnbaar moeiteloos.

Tournee t/m 19 april 2020 www.kinkyboots.nl.

Chineke! Orchestra: Zwarte rolmodellen in de klassieke muziek
Het wordt een primeur voor het Nederlandse publiek: een klassiek concert door een orkest dat vrijwel volledig bestaat uit musici van kleur. Met haar Europese ‘Chineke! Orchestra’ bestormt oprichtster Chi-chi Nwanoku de witte orkestwereld.