Festival rekent af met het eenzijdige beeld van Afrika

Het zijn spannende tijden voor Heidi Lobato, directeur van Africa in the Picture. De Amsterdamse Raad voor de Kunst heeft een negatief advies uitgebracht aan de minister om het filmfestival ook in de komende jaren te steunen.

Belinda van de Graaf

Te zien tot en met 14 september, in Amsterdam (hoofdlocatie Het Ketelhuis), en tevens in Rotterdam, Den Haag, Breda, Den Bosch en Nijmegen.

Als de minister het advies overneemt, betekent dit volgens Lobato het einde van ’een uniek festival dat elk jaar meer bezoekers trekt, een internationale ontmoetingsplaats is van filmmakers en filmliefhebbers en van een organisatie die de diversiteit niet alleen bezingt, maar ook waar maakt.’ Lobato heeft nog lang geen zin om de elfde editie ook de laatste aflevering te laten zijn. Op het festivalaffiche klinkt het strijdbaar: ’Even if we have to beg, borrow or steal?’

Het festival dat gisteravond in het Amsterdamse Ketelhuis van start ging met het muzikale drama ’Panman, Rhythm of the Palms’ sluit in ieder geval aan bij het verlangen om het Afrikaanse continent niet alleen af te schilderen als bron van armoede en ellende. Met films over boksende vrouwen in Congo, dansende vrouwen in Angola en portretten van de Keniaanse nieuwsfotograaf Mohamed Amin en de Congolese rumba-ster Papa Wendo, rekent het festival af met het eenzijdige beeld van een continent geteisterd door oorlogen en ziekten. Het festival sluit dan mooi aan bij fototentoonstellingen als ’Snap Judgments’ in het Stedelijk Museum CS (t/m 30 september) en een overzichtstentoonstelling van het werk van de Malinese fotograaf Malick Sidibé in het Foam (t/m 16 oktober).

Africa in the Picture laat met ’Sexe, Gombo en Beurre Sale’ bijvoorbeeld het nieuwste werk van Mahamet Saleh-Haroun zien, de internationaal bejubelde maker van ’Daratt’. Met 24 documentaires en 16 speelfilms ligt de nadruk van het festival duidelijk op de documentaire traditie in Afrika. Zo toog Katy Lena Ndiaye, de Brusselse regisseuse van Senegalese afkomst, met haar camera naar Oualata, om in ’het rode dorp’ in het uiterste zuidoosten van Mauretanië het wonderschone ’En Attendant les Hommes’ te maken.

Ze portretteert drie vrouwen die opmerkelijk vrijuit spreken over hun (liefdes)leven in een wereld die totaal door vrouwen wordt beheerst. De fabuleuze muurschilderingen die de middeleeuwse stad aan de rand van de Sahara sieren, worden ook door de vrouwen zelf gemaakt. Je weet niet wat je ziet, en dat betreft zowel de vrouw als haar kunst.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden