Festival Classique: zelfs het reuzenrad op de Pier heeft een mooie bijrol

De uitvoering van de Carmina Burana vond plaats op een mistig strand. Beeld AnneReitsma_Fotografie

Klassiek
Festival Classique
Carmina Burana
****

Tot op het laatst spande het erom: als het voor Zuid-Nederland voorspelde noodweer Scheveningen zou bereiken, zou de première van 'Carmina Burana' letterlijk in het water vallen. Dit spektakelstuk in de openlucht van het Festival Classique vond plaats op het Noorderstrand. De regen bleef donderdag uit, maar er hing wel een kille zeemist.

Het populaire werk van Carl Orff op middeleeuwse, Latijnse gedichten werd uitgevoerd door het Theaterkoor Dario Fo, een uit driehonderd amateurzangers bestaand projectkoor, het Haags Matrozenkoor en vier prachtig zingende en acterende beroepssolisten.

Houten keet als orkestbak

De twee vleugels van het pittig spelende pianoduo Scholtes & Janssens en de slagwerkgroep Percossa stonden opgesteld in een houten keet. Het dak van die orkestbak fungeerde als podium voor de scenische opvoering. Op twee zandbergen, die het podium flankeerden stonden de in grijs-wit geklede koorzangers.

De mist bleek allerminst een spelbreker te zijn, maar eerder een onbedoeld versterkend element van het toch al spectaculaire toneelbeeld. Vooral de schimmige verschijning van het reuzenrad op de Pier had iets magisch. Dit had een hoofdrol, want in de 'Carmina Burana' draait alles om het rad van fortuin, waaraan Fortuna draait. In het majestueuze slotkoor 'O Fortuna' ging het reuzenrad daadwerkelijk draaien.

Sterk libretto

De 24 gedichten die Orff ooit op muziek heeft gezet, bleken een sterk libretto te vormen voor een bijzonder muziektheaterstuk. Alle lof voor de enscenering van regisseur Serge van Veggel en de prachtige, beeldende dansen die choreograaf Thom Stuart had gemaakt voor De Dutch Junior Dance Division. Vooral de scène met de geblinddoekte Fortuna, belaagd door dronken mannen in de taveerne, was hartverscheurend.

Muzikaal was de uitvoering meer dan bevredigend. Dirigent Rick Schoonbeek wist de grote hoeveelheid musici, op kleine uitzonderingen na, perfect in het lastige ritmische gareel te houden.

Uiteraard moest de muziek worden versterkt. Daarbij klonken de vleugels wat blikkerig, maar het totale klankbeeld overtuigde ruim voldoende om deze spectaculaire voorstelling muzikaal te kunnen dragen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden