Coronacrisis

Facebook gaat ook Nederlands nepnieuws opsporen

Pop-up van de Rijksoverheid op Facebook.Beeld Facebook

In de strijd tegen desinformatie en nepnieuws, zal Facebook vanaf maandag ook Nederlandstalige berichten controleren op feitelijke juistheid. 

Het bedrijf, dat ook eigenaar is van Whatsapp en Instagram, zal hiervoor samenwerken met het Duitse persbureau DPA en de Franse persdienst AFP. Drie journalisten houden zich specifiek bezig met het factchecken van Nederlandstalige berichten op alle platforms.

Jessica Zucker, policy productmanager bij Facebook, heeft er vertrouwen in dat, in combinatie met het wereldwijde netwerk van journalisten en de technische mogelijkheden waarover het platform beschikt, deze oplossing voldoende is. Als een bericht elders in de wereld als dubieus wordt aangemerkt, kan het netwerk gelijksoortige berichten in andere talen ook als zodanig identificeren.

Volgens Gregoire Lemarchand van AFP heeft zijn nieuwsdienst de mogelijkheid om meer Nederlandstalige journalisten in te zetten als dat noodzakelijk blijkt, bijvoorbeeld in verkiezingstijd.

Het is opmerkelijk hoe nepnieuws en desinformatie zich over de wereld hebben verspreid, zeker als het gaat om  de coronacrisis, zegt Zucker van Facebook. Bovendien verandert de aard van het nepnieuws. Zo waren de eerste misleidende berichten dat het virus niet echt bestond of dat het was bedacht en gepatenteerd door Bill Gates, ooit de oprichter van Microsoft, nu het hoofd van zijn eigen liefdadigheidsinstelling die de mondiale gezondheid wil bevorderen. Daarna kwamen er berichten over hoe mensen zich konden beschermen of genezen, zoals door het drinken van bleekwater. Nu is het verhaal dat afstand bewaren geen nut heeft en dat het een verzinsel is van de overheid.

Echt gevaarlijke berichten worden direct verwijderd

Vanaf maandag kunnen gebruikers berichten die ze niet vertrouwen melden. Zo’n bericht wordt dan onder de aandacht gebracht van de factcheckers. Ook screent Facebook reacties op vraagtekens en andere aanwijzingen dat het om een onjuistheid gaat. 

Het beleid van Facebook is om echt gevaarlijke berichten, zoals de raad om bleekwater te drinken tegen corona, direct te verwijderen. Ook accounts die hardnekkig nepnieuws en misleidende informatie verspreiden worden verwijderd. Andere misleidende informatie laat het platform snel wegzakken in de nieuwsstroom en krijgt een melding dat het gaat om een dubieus bericht. Gedurende de coronacrisis werkt de sociale mediasite samen met organisaties als de WHO en het RIVM om mensen direct te verwijzen naar plekken met correcte informatie. 

Het bedrijf wil naar eigen zeggen niet tornen aan de vrijheid van meningsuiting, maar mensen wel informeren over de aard van valse berichten. Daarnaast wil het bedrijf zich onthouden van politieke meningsvorming. Politici moeten zich, net als andere gebruikers van het platform, wel houden aan de regels, zegt Zucker. Gevaarlijke berichten worden direct verwijderd en berichten die als misleidend zijn aangemerkt, worden ook bij politici voorzien van een melding. 

Er blijft wel ruimte voor humor en satire, zegt het bedrijf. In welke categorie de opmerking valt van de Braziliaanse president Bolsonaro die zei dat hij door zijn atletische achtergrond immuun is voor Covid-19, kon Facebook niet zeggen.

Als onjuist aangemerkte nieuwsberichten worden door de persdiensten gepubliceerd op hun websites. AFP heeft 184 Engelstalige berichten over het coronavirus ontkracht. DPA publiceert als sinds juni 2018 alle getraceerde nepnieuwsberichten op hun site.

Lees ook:

Persbureau Reuters gaat factchecken voor Facebook

Persbureau Reuters gaat berichten op Facebook en Instagram op waarheid toetsen, als het om nepnieuws gaat, het bereik ervan inperken. Het persbureau is bovendien begonnen met een blog waarop het factchecks publiceert.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden