Nepnieuws

Facebook gaat nepnieuws in Duitsland te lijf

De buitenkant van het onderzoeksbureau Correctiv in Berlijn, waar Facebook mee samenwerkt om nepnieuws aan te pakken.Beeld EPA

Facebook gaat in Duitsland in aanloop naar de verkiezingen samenwerken met journalistieke organisaties om de verspreiding van nepnieuws tegen te gaan. Journalistiek onderzoeksbureau Correctiv is de eerste organisatie die aan de slag gaat voor Facebook, en controleren of een bericht nep of echt is.

Gebruikers die het vermoeden hebben dat een bericht op Facebook nep of misleidend is, kunnen die aanmerken als 'nepnieuws'. De onderzoekers van Correctiv checken vervolgens of dat echt zo is.

Mochten zij concluderen dat het om nepnieuws gaat, dan voegt Facebook een waarschuwing toe dat het bericht in kwestie 'betwistbaar' is, gepaard met een uitleg. Het bericht zelf verdwijnt niet, en het blijft ook gewoon deelbaar.

Wel zal Facebook in de voorkomende gevallen het bericht minder vaak vertonen in de tijdlijn van de gebruikers. Momenteel praat Facebook ook met andere uitgeverijen over dergelijke samenwerking.

Duitsland is het eerste Europese land waar Facebook op deze wijze nepnieuws aanpakt. In de Verenigde Staten past het bedrijf al langer dezelfde tactiek toe. Een woordvoerder van Facebook zei tegen The Financial Times dat het social mediabedrijf overweegt nepnieuws ook in andere landen te bestrijden door 'checkers' in de arm te nemen.

De stap van Facebook volgt op forse kritiek uit de Duitse politiek over het nepnieuws. In de aanloop naar de landelijke verkiezingen wil Duitsland voorkomen dat nepnieuws de publieke opinie negatief beïnvloedt. De SPD heeft een wet voorgesteld waardoor Facebook forse boetes kan worden opgelegd bij verspreiding van nepnieuws.

Bij de Amerikaanse verkiezingen kreeg Facebook het verwijt dat het nepnieuws Donald Trump in de kaart heeft gespeeld. In Duitsland gaan ook stemmen op om Facebook als journalistiek medium te benoemen. Dan zou Facebook zelf een grotere verantwoordelijkheid dragen. Facebook wil dat echter onder geen beding, het wil zo neutraal mogelijk opereren.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden