TV-Column Jinek

Eva Jinek vist én stelt gerust, dat maakt van haar talkshow een gebeurtenis

Ook al wordt ze over twee weken veertig, het kwam toch onverwacht dat sterballerina Igone de Jongh na 24 jaar afscheid neemt van Het Nationale Ballet. Woensdag bij ‘Jinek’ leek ze er nog beduusd van. Een Instagrambericht posten is één, maar in interactie met mensen en met camera’s op je gericht, wordt het toch wat meer werkelijkheid.

Een goede talkshow heeft het vermogen zelf een gebeurtenis te zijn. En dat lukt Eva Jinek. Zij weet het dunne lijntje te bewandelen tussen kritisch vissen naar beweegredenen en geruststelling van de gast. Zo maakte ze het spannend door De Jongh te blijven vragen waarom ze nú stopt. “Je stopt niet met dansen, maar wel met Het Nationale Ballet, en je maakt de magische 25 jaar niet vol. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat er een reden is die jou heeft weg gedreven?

Die was er echt niet, beweerde de ballerina een paar keer zacht. Ze wil stoppen op haar hoogtepunt, een nieuwe generatie niet in de weg staan, en voelde gewoon: dit is het moment. “En die 25 jaar is ook maar een getal.”

Een filmpje van een achtjarige Igone in tutu maakte veel duidelijk. Toen al hartstikke goed, reisde ze elke dag in haar eentje met de trein van Haarlem naar de balletacademie in Amsterdam. Het was geen kwestie van doorzettingsvermogen maar van passie. Net als doorgaan wanneer haar lichaam kreunde of wanneer ze dertig kilo kwijt moest na de geboorte van haar zoon. “Zie je uit naar een pijnloos leven?”, vroeg Jinek. “Daar kan ik me nog niets bij voorstellen”, lachte ze.

Waarom hij, waarom in dit programma?

Op eigen kracht - die woorden schoten me te binnen. Iedereen met succes heeft wel hulp, zij heeft vertrouwenspersoon en choreograaf Hans van Manen, maar ze deed het wel allemaal op eigen kracht en uit innerlijke noodzaak. Die woorden dreigden te vervliegen toen Özcan Akyol (Eus) bij Jinek reclame mocht maken voor zijn versie van het programma ‘Sterren op het Doek’ vanaf 3 september.

Waarom hij, waarom in dit programma? De schrijver en columnist maakte al veel urgentere, eigen programma’s zoals het sterke ‘De neven van Eus’. Hij was vaste kijker en is ervoor gevraagd, maar toch kan ik dat bedeesde Max-format van Hanneke Groenteman niet echt met hem rijmen. Hij gaat het opschudden en niet schijnheilig doen bij niet gelijkende portretten, zegt hij.

Groenteman stopte in 2015, met Matthijs van Nieuwkerk als laatste gast die de rollen omdraaide en haar liet portretteren. Nu heeft de talkshowhost zich als eerste laten strikken voor de poseer- en interview-stoel bij zijn vriend Eus. Ook te gast bij Jinek, vertelde Van Nieuwkerk enigszins verlegen dat hij voor roem geen talent had. En hoe vervelend hij de vraag over zijn salaris altijd vindt, en er eigenlijk nooit wat over zegt. “Dat doet-ie wel bij mij”, riep Eus wervend.

In een salvo aan korte vragen kwam Jinek bij de hamvraag: “Blijf je ‘De Wereld Draait Door’ doen? En blijf je bij de Publieke Omroep?” Van Nieuwkerk was even stil. Eus: “Dat zie je ook bij mij.”

Eindelijk lachte de tafel gegeneerd over zoveel reclamemakerij. Als Sterren op het Doek dinsdag veel mensen trekt, ligt het flink aan Özcan Akyols gast. Pas als Eus drie keer op eigen kracht weet te scoren, denk ik dat ik zijn innerlijke noodzaak voor dit programma toch meer geloof.

Vier keer per week schrijven Renate van der Bas en Maaike Bos columns over televisie.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden