Europese weekbladen zijn degelijk en bijna héérlijk saai

Nieuws was er genoeg, de afgelopen week. De keuze van de coverstory was voor de internationale opiniebladen een luxe. Het is ze af te zien: de uitbreiding van Europa, de sluipschutter in Washington en de Tsjetsjeense gijzeling in Moskou strijden op de omslagen om voorrang.

Inside the Moscow Siege ('Belegerd Moskou van binnenuit') kopt Time op de cover. Voor de redactie van het Amerikaanse tijdschrift was de gijzeling, compleet met de afloop die zij nog net kon meepikken, hét onderwerp van de afgelopen week.

Theater of War heet het in de inhoudsopgave. En, in één citaat over een hele pagina binnenin: ,,Ik zweer bij God dat wij liever dood willen dan jullie willen blijven leven.'' Het oogt goed maar als je gaat lezen, overvalt je als zo vaak bij dit blad (net als bij concurrent Newsweek) de vraag: wáárom tel je daar als Nederlandse lezer 3 euro 80 voor neer?

Uit sensatiezucht? ,,Anya Andrianova merkte de vreemde geur in het theater kort na 5.30 uur voor het eerst op'', begint het verslag op pagina 33 dat beschrijft hoe deze gegijzelde Russische vrouw in de theaterzaal gas, nauwelijks zichtbaar, uit de airconditioningsroosters en vanaf de grond omhoog zag komen. Haar vriend belde het vroege-ochtendprogramma van Ekho Moskvy, een Russische radiopresentator: ,,We smeken: vergas ons niet!'' Andrianova nam de telefoon van hem over, een moment later hoorden de luisteraars geweerschoten, en daarna Andrianova die schreeuwde: ,,Dit is het einde! We worden allemaal opgeblazen. Onze regering heeft besloten dat niemand hier levend uitkomt.''

Of om de versimpeling? Een infographic van het theater doet een bij kritische beschouwing totaal mislukte poging om in één oogopslag duidelijk te maken 'hoe' de speciale Russische veiligheidstroepen het aanpakten.

Om de vele, soms gruwelijke foto's misschien? Een close-up van de gedode Tsjetsjeense die achterover over de theaterstoel hangt, het bebloede gezicht ondersteboven naar de camera gekeerd, zullen Nederlandse kranten niet gauw plaatsen.

Hoe dan ook, je koopt Time níet vanwege de inhoud. Het tijdschrift moest naar de drukker toen de dodenteller in Moskou op 90 stond, zaterdagmiddag. Wie het blad vandaag in de kiosk gaat halen, ziet niet één nu nog belangrijke vraag rond de gijzeling aangesneden, laat staan beantwoord: konden de Russische autoriteiten echt niet anders? Welk gas is er gebruikt en waarom doen ze daarover zo geheimzinnig? Erger nog: zelfs zoiets als een beschouwing over de achtergrond en de toekomst van het conflict in Tsjetsjenië ontbreekt.

Om het maar eens te zeggen: wie Trouw tot gistermorgen over het drama las, komt in Time vandaag al niks nieuws meer tegen.

Newsweek koos deze week voor The Sick World of the Snipers ('De Zieke Wereld van de Sluipschutters'). Ook hier sensatie, versimpeling en foto's, maar er is één verschil. John Allen Muhammad en zijn 'stiefzoon' John Lee Malvo werden donderdag al gearresteerd. Dat gaf de redactie ruim de tijd voor een afgeronde terugblik. Wie dát drama nog eens lekker wil nalezen, aarzele vooral niet.

Nee, dan de Europese bladen. Der Spiegel is zo grondig als Duitsers maar kunnen zijn. Net als bij Time kozen ze daar voor 'Moskou' als cover. De afloop werd gemist, maar de kop Der terroristische Weltkrieg op het omslag verwijst naar een degelijke serie van artikelen die de gijzeling in een breed, internationaal pespectief zet.

Of de Britse Economist. Daar gaat het deze week over de uitbreiding van de Europese Unie, of breder eigenlijk: de moeizame samenwerking in Europa sinds het succes van de invoering, nog geen jaar geleden, van de euro. Restoring Europe's smile ('Herstel van Europa's glimlach') heet het op het omslag, bij een bewerkte Mona Lisa met neerhangende mondhoek. Flauw misschien, maar degelijk. Bijna héérlijk saai.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden