Filmrecensie A tale of three sisters

Er was eens... ja wat eigenlijk? De kijker kan A Tale of Three Sisters niet volgen

‘A Tale of Three Sisters’. Worden tradities nou bekritiseerd of stiekem toch gevierd.

A Tale of Three Sisters
Regie: Emin Alper
Met Cemre Ebuzziya, Ece Yüksel, Helin Kandemir
★★☆☆☆

“Zus, ik kan je niet volgen”, zegt een van de drie zussen uit de titel ergens halverwege deze Turkse film. Dat gevoel bekruipt de kijker ook steeds. Verhalen die de personages vertellen en die iets moeten verduidelijken, mystificeren alleen maar. De film serveert allerlei hints van klassieke thema’s, zowel sprookjesachtig als realistisch, maar met welk doel?

Het verhaal draait om drie zussen die volgens de bijna uitgestorven traditie van besleme – waarin vrouwen ergens tussen adoptiedochter en bediende aan rijkere huishoudens worden gegeven – waren vertrokken, maar nu alledrie in het ouderlijk huis zijn teruggekeerd. Vanwege de gebruikelijke ruzies, sterfgevallen en misplaatste zwangerschappen. Er wordt gekibbeld en gehuild, zowel door de vrouwen als de mannen, maar waarom? Tenzij de kern van het verhaal is dat men op het platteland in kringetjes draait, geholpen door oude verhalen en sprookjes, en nooit wijzer wordt. Vraag blijft: worden tradities hier nou bekritiseerd of stiekem toch gevierd?

Ondertussen laat de film je graag denken dat er betekenis schuilt achter al het gekibbel. De titel roept bijvoorbeeld Tsjechovs ‘Drie Zusters’ in herinnering. Maar het verlangen naar liefde waarover dat stuk gaat, is nauwelijks voelbaar. Verwarrend is ook dat de productie duidelijk kostbaar was, als je kijkt naar camera, licht en geluid – met prachtige clair-obscurbeelden van het Anatolische landschap – maar de acteerstijl en opgelepelde volzinnen doen eerder aan een soap denken. ‘A Tale of Three Sisters’ is een vreemde verschijning.