Zomerhit

Enya, voor eeuwig

Enya’s debuutalbum ‘Watermark’.

Van Keltische megahit tot doelwit van ironische spot: ‘Orinoco Flow’ van Enya blijft briljant.

Ierland, land van onbegrensde muzikale mogelijkheden. Speurend naar een zomerhit die de essentie van het land samenvat blijkt de keus enorm: regenachtige singer/songwriters (Damien Rice, Lisa Hannigan); afgesleten punkers (Boomtown Rats, The Pogues); opzwepende electro­prin- sessen (Roísin Murphy); instabie­le popsterren (Sinéad O’Connor) of een alleraardigste stadionact (U2). Je kunt met al hun hits een playlist vullen van Dundall tot Kilkenny. Maar hier willen we iets écht Iers. Puur Keltisch. Wat recht doet aan de getroebleerde Ierse volksziel maar ook samenvalt met de mistige natuurpracht van het land. En bovenal: dat heel, heel erg ontspannen is. Enya. Precies.

Zonder enige schaamte: wat is ‘Orinoco Flow’ (Sail Away) briljant! Het blijft niet alleen hangen, zoals elke goede hit betaamt, het klinkt ook nog eens uniek. Het is als een bad, weldadig gevuld met Keltische kruiden waarin je wel voor eeuwig zou willen wegzinken. Echt: dit nummer werkt opvallend goed op repeat.

‘Orinoco Flow’ verscheen op ‘Watermark’, Enya’s debuutalbum uit 1988, en was niet bedoeld als single. Eigenlijk niets van ‘Watermark’, dit soort muziek was niet geschikt voor de hitlijsten. Dachten ze. Want toen Enya’s labelbaas een telefoontje kreeg van een Ier­se platenzaak dat er na het draaien van ‘Orinoco Flow’ in de winkel opeens tientallen albums over de toonbank gingen, lieten ze toch maar wat singletjes drukken.

Na het succes groeide het vanaf de jaren negentig uit tot makkelijk doelwit van ironische spot. Die new agerige zweverigheid van het maakt het nummer – en eigenlijk alle muziek van Enya – synoniem voor ‘lekker fout’. Bovendien kon erom gelachen worden bij South Park, Shrek of Alan Partridge, of het werd vol ironie gebruikt onder martel- (‘Girl With The Dragon Tattoo’) of bevallingscènes (‘The Last Man on Earth’).

Dat zorgde er allemaal wel mooi voor dat het nummer nog altijd zit ingebakken in popcultuur, en daar­mee ons collectief geheugen. En het zal Enya een zorg zijn – ze groeide uit tot een van de best verdienende popsterren van Europa, met een geschat vermogen van zo’n honderd miljoen. Zelf zegt ze vooral blij te zijn er zo’n lange carrière aan over te hebben gehouden. Want inderdaad: eeuwig- heidswaarde, daar gaat het allemaal om in de popmuziek.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden