En dan: lekker drijven in je blootje

UTRECHT - Het is een beetje vreemd, om je midden in een museum uit te kleden en in een zwembad te plonzen. Toch zijn er per dag tientallen bezoekers van het Centraal Museum Utrecht die het doen. Sommigen van hen nemen achteraf ook nog een warme douche op de binnentuin van het museum.

Het 'museumzwembad' is onderdeel van de tentoonstelling FFF Videoshow, die gaat over muziekclips, videokunst en reclamecommercials. In tien thema's, die allemaal met een 'F' beginnen, laat het Utrechtse museum de ontwikkelingen en verschillende aspecten van videokunst zien. Het zwembad hoort bij het thema 'floating'.

Floating, ofwel drijven, is hier een metafoor voor de virtuele werkelijkheid die videomakers, door het gebruik van computertechnieken, steeds beter in hun filmpjes kunnen creëren. Ze zijn daardoor minder gebonden aan natuurkundige wetten en komen dus als het ware 'los van de zwaartekracht'.

Museumbezoekers die het aandurven om het onderdeel 'Floating' van de tentoonstelling mee te maken, krijgen volgens het museum 'een indruk van de illusie die met digitale technieken in een video kan worden gewekt'.

Dat gaat als volgt: in een blauwgeverfde ruimte met bankjes en kluisjes, die niet te onderscheiden valt van een kleedkamer in een zwembad, moet je al je kleren uitdoen, tegelijk met eventuele andere museumbezoekers. De badmeester, die mensen met minder lef onverbiddelijk wegstuurt bij de deur, wijst je een kluisje voor je kleren en geeft een handdoek. Dan mag je doorlopen naar de volgende zaal.

Achter de klapdeuren staat een enorm rond, hoog, blauw zwembad, een soort kinderbadje maar dan één waar je gemakkelijk met vijftien man of misschien wel meer in kunt. Via een trapje klim je over de twee meter hoge rand het zwembad in. En dan: drijven in je blootje!! Want het bad is gevuld met heel zout water, tot ongeveer borsthoogte, waardoor je min of meer gewichtloos wordt. Eenmaal liggend, met een plastic kussentje ter ondersteuning van je hoofd, kom je, mits er niet te veel andere bezoekers naast je liggen te poedelen, heerlijk tot rust.

Toch is dat niet helemaal de bedoeling. Want op het plafond en op de muur worden videoclips van allerlei muzikanten en een videofilm van kunstenaar Magnus Wallin geprojecteerd. Daarbij klinkt muziek. Al dobberend en kijkend moet je dan dus door computertechnieken opgewekte illusies als gewichtloosheid gaan voelen. De videoclips zelf hebben dat in ieder geval al in zich, zoals die van Fatboy Slim, gemaakt door Spike Jonze, waarin filmster Christopher Walken rondzweeft in een huis, alsof hij nooit anders doet.

Of het doel van de zoutwaterbelevenis bij alle bezoekers na afloop duidelijk is, is de vraag. Maar wie dit heeft uitgeprobeerd, heeft wel weer een heel ander beeld van wat mogelijk is in een museum. En eenmaal de gêne voorbij, is het niet raar om na afloop in je blootje de museumtuin in te lopen voor een douche in een prefab-douchehokje, om daarna frisgewassen de volgende zaal te gaan bekijken.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden