Emmy Award

Emmy voor Kabam! onderstreept het succes van de Nederlandse kinderfilm

Scène uit de KRO-NCRV-kinderserie Kabam! Beeld KRO-NCRV
Scène uit de KRO-NCRV-kinderserie Kabam!Beeld KRO-NCRV

Nederlandse kinderfilms en -series nemen het kind serieus. Dat maakt ook in het buitenland indruk, blijkt uit het succes van Kabam!

Belinda van de Graaf

“Op weg naar het podium brak mijn hak, heel klassiek”, lacht Elisabeth Hesemans. De Nederlandse regisseur won deze week in New York een prestigieuze Emmy Award voor haar kinderserie Kabam! Een nieuw succes voor de Nederlandse kinderfilms en -series. Eerder dit jaar won de avondvullende animatiefilm Knor van regisseuse Mascha Halberstad het Gouden Kalf voor de beste Nederlandse film. Ook is Knor namens Nederland ingestuurd voor de Oscars.

“Ik heb hier in New York, voorafgaand aan de uitreiking van de Emmy Awards, in een panel gezeten”, zegt Hesemans aan de telefoon. “Wat ik van buitenlandse collega’s terugkreeg over Kabam! is dat ze het een verhaal vinden over het échte leven, met échte emoties. Ik geloof dat ze vooral onder de indruk waren van de manier waarop de serie een thema als angsten bespreekbaar maakt voor kinderen.”

Kabam! gaat over kinderen uit groep 3 van meester Mo. In tien korte verhalen van zo’n zeven minuten komen verschillende angsten aan bod. Zo is Kemal bang voor de lift en durft Alisa tijdens zwemles niet onder water. Kyona gaat naar een nieuwe school en is bang dat de kinderen haar stom zullen vinden. Magisch denken helpt de kinderen een beetje.

Hoog niveau

Heleen Rouw, directeur van kinderfilmfestival Cinekid, snapt wel waarom Kabam! indruk maakt in het buitenland. “Het is een serie die kinderen serieus neemt, die angsten belicht vanuit het perspectief van het kind. Dat de makers daar een belangrijke internationale filmprijs voor hebben gekregen, is geweldig. Deze erkenning laat zien dat Nederlandse kinderfilms en series een kwalitatief hoog niveau hebben. In New York hebben ze bijvoorbeeld wel een internationaal kinderfilmfestival, maar geen systeem dat kinderthema’s serieus neemt. Althans niet zoals in Nederland en Europa.”

Typerend voor de Nederlandse – én Scandinavische – jeugdfilms is dat ze een verhaal vertellen vanuit het gezichtspunt en de belevingswereld van kinderen. Dat zie je bijvoorbeeld terug in De Kinderen van Juf Kiet, een succesvolle documentaire over vluchtelingenkinderen en hun bevlogen leerkracht. De camera bevond zich als een stille getuige in de schoolklas, tussen de kinderen.

Scène uit de KRO-NCRV-kinderserie Kabam! Beeld KRO/NCRV
Scène uit de KRO-NCRV-kinderserie Kabam!Beeld KRO/NCRV

Vluchten voor oorlog, het leven in een azc, armoede, een oma met Alzheimer. Nederlandse kinderfilmmakers schuwen serieuze onderwerpen niet, blijkt ook uit de spannende, prachtig gefotografeerde jeugdfilmserie Zeven Kleine Criminelen, die in 2019 een Gouden Kalf voor beste dramaserie kreeg. Hierin gaat het innemende schoffie Raffie op zoek naar geld, omdat hij met zijn oma en zijn broertje uit huis gezet dreigt te worden.

Fantastische rol

In de speelfilm Kapsalon Romy moet de 10-jarige Romy op haar dementerende oma passen (een fantastische rol van Beppie Melissen). De film werd tijdens het Nederlands Filmfestival in 2020 bedolven onder de prijzen en sleepte er ook twee in de wacht op het International Children’s Film Festival in Tel Aviv.

“Ja”, zegt Heleen Rouw van Cinekid, ”ik denk dat Nederlandse kinderfilms heel goed slagen in het bespreken van maatschappelijke thema’s. Totem, die op ons festival in oktober de publieksprijs won, is ook een goed voorbeeld. In de film wordt de vraag gesteld hoe het is om als kind van uitgeprocedeerde asielzoekers op te groeien in Nederland. Een heel actueel en serieus onderwerp, met veel fantasie gebracht.”

In veel andere landen moeten kinderfilms in de eerste plaats ‘leuk’ zijn, zegt Hesemans vanuit New York: “Als er aan films voor kinderen wordt gedacht, wordt er al snel naar animatiefilms gegrepen. Het moet vooral komisch zijn. Maar ik denk dat je kinderen daarmee tekort doet.”

De kersverse Emmy-winnaar (‘Ja, ik had hartkloppingen en al’) werkte jarenlang op filmsets als spelcoach van kinderen. Ze denkt dat er in Nederlandse kinderfilms meer vrijheid zit dan in films voor volwassenen. “Met kinderen weet je nooit wat je krijgt”, zegt ze. “Ze zijn voor de camera nog zichzelf, ze zijn frisser, spontaner. Als filmmaker moet je openstaan voor de speelsheid en eigenheid van kinderen, daar gaat het denk ik om.”

Kabam! is te zien op NPO Start.

Lees ook:

Een reusachtig stekelvarken ‘wijst de weg’ aan uitgeprocedeerd meisje Ama in Totem

De 12-jarige Amani-Jean Philippe speelt de hoofdrol in familiefilm Totem, over een meisje dat illegaal in Nederland is. Als haar gezin met uitzetting bedreigd wordt, krijgt ze hulp van een fantasiedier.

‘Knor’ moest van regisseur Mascha Halberstad zo Nederlands zijn als de nieuwbouwwijken uit de jaren tachtig

Een koppig meisje en een schattig varkentje spelen de hoofdrol in Nederlands eerste lange stop motion-animatiefilm. Mascha Halberstad wilde met Knor een ode brengen aan de nieuwbouwwijk uit haar jeugd.

Actrice Beppie Melissen: Lachen is ook een vorm van ontroering

Beppie Melissen (68) speelt dit najaar een demente oma in de familiefilm ‘Kapsalon Romy’ en de vrouw van een demente man in ‘De liefhebbers’. ‘Mijn moeder is 99 geworden en was nog behoorlijk helder. Dat geeft rust, maar of dat terecht is moet maar blijken.’

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden