RecensieThe Umbrella Academy

Elliot Page blijft natuurlijk de rol van Vanya spelen in The Umbrella Academy

Elliot Page, tidens de première van The Umbrella Academy begin 2019. Beeld Jordan Strauss/Invision/AP
Elliot Page, tidens de première van The Umbrella Academy begin 2019.Beeld Jordan Strauss/Invision/AP

Elliot Page vertelde begin december transgender te zijn. Hij blijft ‘natuurlijk’ de rol van zijn vrouwelijke karakter spelen in The Umbrella Academy.

Kick Hommes

Elliot Page is transgender, zo liet de acteur begin december weten. Page wil aangesproken met hij en hem. Netflix liet meteen weten dat hij de rol van het vrouwelijke karakter van Vanya in de serie The Umbrella Academy blijft vervullen. Op 1 december liet hij op zijn sociale media een lang bericht achter. “Hey fans, ik ben transseksueel. Ik voel me heel gelukkig dat ik dit kan schrijven, dat ik op dit punt ben gekomen.”

Hoezeer het bericht hem ook opluchtte, het is ook een tijd die Page met angst tegemoet ziet. “Ik vraag om geduld. De vreugde is echt, maar ook breekbaar. De waarheid is dat ik ongekend blij ben, maar ook bang voor de haat, de ‘grappen’, het geweld.” De cijfers liegen niet, schreef Page vervolgens. “Alleen al in 2020 zijn veertig transgenders vermoord. (...) Alle politieke leiders die trans-gezondheidszorg criminaliseren, alle mensen die hun grote platform gebruiken om haat over ons te spreken: jullie hebben bloed aan jullie handen.”

Al een groot voorvechter van homorechten

De steun voor Page vanuit Hollywood was meteen groot. Hij was al een groot voorvechter van homorechten, vooral nadat hij in 2014 een staande ovatie had gekregen toen hij voor een zaal van honderden mensen in Las Vegas verkondigde dat hij homoseksueel was. Dat deed Page tijdens een bijeenkomst van lgbti+-jongeren, ook nog eens op Valentijnsdag. Page, op dat moment nog Ellen, werd er wat verlegen van. Sinds dat moment was Page een van Hollywoods grootste voorvechters van homorechten, al te meer omdat in zijn ogen Hollywood een heteroseksuele standaard oplegt waardoor andere gevoelens worden onderdrukt.

Page is onder meer te zien in de Netflix-serie The Umbrella Academy. Hij speelt er het vrouwelijke karakter Vanya. Moest die rol wel worden doorgezet, klonk het vrijwel meteen bij enkele kijkers. Maar Netflix liet direct weten: natuurlijk blijft Page die rol spelen.

Dat is mooi nieuws voor de transgendergemeenschap, en ook voor de serie. The Umbrella Academy is een verfilming van een werk van Gerard Way (zanger van My Chemical Romance) en tekenaar Gabriel Ba. Het eerste seizoen verscheen vorig jaar, het tweede afgelopen zomer.

Missie om de wereld te redden van de apocalyps

Vanya is een van de zeven kinderen die door een wereldvreemde professor worden opgevoed. De zeven zijn op hetzelfde moment onder bijzondere omstandigheden geboren en de vader, miljonair sir Reginald Hargreeves, adopteert hen om ze tot superhelden op te voeden. Bijgestaan door hun moeder, een robot, en huishulp Pogo (een aap), groeien de kinderen op met een missie om de wereld te redden van de apocalyps.

Vanya is nummer zeven, de persoon die juist geen kracht heeft waardoor ze voor alle opdrachten wordt buitengesloten. Het leidt tot een leven waarin zij zich door niemand gezien en gehoord voelt. Het is wellicht wennen, een serie vol gekkigheden, maar de serie kent fraaie beelden en goed gecaste personages (met een rol voor popactrice Mary J.Blige in seizoen 1). Tijd speelt een belangrijke rol, en de zeven springen terug en vooruit in de tijd. Dat zorgt weer voor prachtige decors en telkens opvallende gebeurtenissen, vooral in het tweede seizoen. De serie is bovendien uiterst tijdsbewust, met veel aandacht voor onder meer homoseksualiteit.

Aan het eind van seizoen 1 blijkt Vanya juist veel belangrijker dan iedereen had gedacht. In het tweede deel is de rol van Page een stuk minder. In februari begint het filmen voor seizoen drie.

In ‘Away’ gaat alles fout maar komt ook alles goed

In het Netflix-ruimtedrama ‘Away’ is de miljardenverslindende missie naar Mars vooral decor voor de gezinsperikelen van de commandant en de persoonlijke verschillen tussen haar crewleden.