Review

Elina Garanca - Aria Cantilena

Peter van der Lint

CD - KLASSIEK

Deze dagen maakt zij haar debuut in Nederland. Onder leiding van haar Letse landgenoot Mariss Jansons zingt mezzosopraan Elina Garanca met het Koninklijk Concertgebouworkest de ’Folksongs’ van Luciano Berio (zie ’Kritieken’ op pagina 15). Deze week kwam ook Garanca’s debuutalbum bij het gele label uit. Slim van Deutsche Grammophon om de hoogst succesvolle Garanca weg te kopen bij Virgin Classics. Op dat label kwam Garanca’s allereerste album uit: een schitterende verzameling Mozart-aria’s, dat internationaal veel lof oogstte. Op de nieuwste cd toont de Letse zangeres haar veelzijdigheid; ze heeft veel meer in haar mars dan alleen maar mooi Mozart-zingen. Zo opent Garanca met een opzwepend ’Carceleras’ uit Ruperto Chapí’s zarzuela ’Las hijas del Zebedeo’ en sluit zij als Octavian af met het grote terzet en duet uit Richard Strauss’ ’Der Rosenkavalier’ (samen met Adrianne Pieczonka en Diana Damrau). Tussen deze twee extremen gaat een wereld schuil waarin Garanca naar hartelust grasduint. Er staat meer Spaanse muziek op deze cd – een vooruitwijzing naar Carmen, een rol waarvoor Garanca geschapen lijkt. Sensueel klinkt haar stem, warm, rotsvast in de techniek. De Staatskapelle Dresden onder Fabio Luisi begeleidt de nieuwe ster op niveau.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden