Review

Eliades Ochoa wakkert Cuba-koorts aan

AMSTERDAM - Zijn fraaie kingsize stetsonhoed is even breed als de lach eronder. Het gaat de 52-jarige Eliades Ochoa dan ook voor de wind.

Trots toont hij de zoveelste gouden plaat die hij met The Buena Vista Social Club, ditmaal uit Zwitserland, mocht ontvangen. “In Cuba zijn sommigen jaloers. Voor hen is salsa de muziek van nu. Ze begrijpen niet dat onze oude maar vitale son hier zo goed aanslaat.”

Ochoa's uitspraak wordt bewaarheid wanneer hij met zijn Cuarteto Patria op het Melkwegpodium verschijnt. De toeschouwers vergeten in één klap de druilerige avond buiten. Net als bij de Buena Vista Social Club betovert een virtuoze tres-speler je met zijn snarenacrobatiek en innemende zang. Dit keer is hij zélf de bandleider die met kleine gebaren zijn begeleiders dirigeert. Op staande bas, gitaar, conga's en maracas en met vierstemmige beurtzang brengen ze de eeuwige jeugd van het Cubaanse platteland tot leven. Ochoa: “Ik ben de zoon van een campesino. Thuis werd er altijd gitaar gespeeld en gezongen. Al jong verliet ik de boerderij om in Santiago op straat en in bars mijn liedjes te spelen. 'Guajiras', 'boleros' en 'son montunos'.

In 1978 voegde hij zich bij Cuarteto Patria, een legendarisch ensemble dat al vanaf 1939 bestond. “Een hele eer want vele groten hebben erin gespeeld zoals sommige muzikanten van La Vieja Trova.”

Tijdens het concert geniet Ochoa intens van de ambience die hij losmaakt. Alsof je bij hem thuis vertoeft praat hij de nummers in Spaans dialect aan elkaar. Vanzelfsprekend kunnen we hem verstaan. Open doekjes, spontane gilletjes en driftig dansende duos op het podium verhogen de feeststemming.

Het onverwoestbare naturel van de son, de bezonken klasse van haar uitvoerders en het speelplezier blijven verbazen. Wellicht is dát het geheim van de Cuba-koorts die Europa in haar greep heeft. Ongepland verschenen in 1997 gelijktijdig de film 'Lagrimas negras' en de cd 'The Buena Vista Social Club'. Concerten van de krasse knarren van het witte doek, La Vieja Trova Santiaguera, zijn al maanden van te voren uitverkocht. Hun collega's van The Buena Vista Social Club oogsten nog meer succes. De cd verblijft sindsdien onophoudelijk in de CD Top 20 en staat nu op 150 000 verkochte exemplaren.

Maart '98 komt er een vervolg en verschijnt ook de documentaire die Wim Wenders van hen maakte, in de bioscoop. De ontvangst van een Grammy en een triomfconcert in de Newyorkse Carnegie Hall, onderstreepten hoe The Buena Vista Social Club tot een popfenomeen is uitgegroeid. Het adhoc collectief kent in het dagelijks leven een reeks afsplitsingen zoals The Afro Cuban All Stars, Cubanismo, Compay Segundo en Elias Ochoa & Cuarteto Patria. Ochoa is er niet van onder de indruk, hij geniet er eerder van. Met glimmend genoegen toont hij zijn zelfontworpen instrument: “Kijk het is een tres-gitaar, maar ik heb er een zevende snaar bij gespannen. Ik ben de enige, vandaar dat speciale geluid.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden