Review

Eindelijk weer eens komedie in Cannes

CANNES - Vanavond opent het 55ste filmfestival van Cannes met Woody Allens nieuwste film 'Hollywood Ending'. Een unicum in de geschiedenis van Cannes en een unicum in het leven van de 66-jarige Newyorker, die vanavond voor het eerst zijn opwachting maakt aan de Cote d'Azur, en daarbij ook voor het eerst de verzamelde wereldpers te woord staat voor een Europese première.

In tegenstelling tot voorgaande jaren, waarin het filmfestival van Cannes in zijn competitie-programma veel aandacht besteedde aan de Aziatische cinema, zijn dit jaar filmmakers uit Japan, China, Zuid-Korea en Taiwan duidelijk in de minderheid. In feite zet Woody Allens nieuwste komedie de toon voor een competitie die ook over de grenzen van de inmiddels behoorlijk doodgeknuffelde Aziatische cinema heen kijkt. Dat Cannes uitgerekend opent met een komedie is terecht, het genre zit al jaren in een verdomhoekje. Juries van grote, toonaangevende filmfestivals als Cannes, Venetië en Berlijn lieten het drama ook wat al te vaak prevaleren boven de komedie, alsof het genre toch niet helemaal serieus te nemen viel.

Vorig jaar zette het filmfestival van Venetië echter al een stap in een andere richting, door Mira Nairs vrolijk swingende, Indiase bruiloftsepos 'Monsoon Wedding' te bekronen met de Gouden Leeuw. In navolging van Venetië presenteert ook Cannes dit jaar een heuse Bollywood-musical. Het buiten competitie opgenomen 'Devdas' van de Indiase filmmaker Sanjay Leela Bhansali betekent een primeur voor Cannes, evenals het speciale eerbetoon aan de Indiase filmmaker Raj Kapoor, de

'Prince of Bollywood' die met drie oudere Bollywood-musicals uit de jaren veertig en vijftig is vertegenwoordigd.

En zoals de competitie van Cannes vorig jaar opgeluisterd werd met de

comeback van de avondvullende animatiefilm ('Shrek'), zo is er ook dit jaar weer een plekje - buiten competitie - ingeruimd voor het nieuwste snufje op het gebied van de computeranimatie. Het door DreamWorks SKG geproduceerde paarden-epos 'Spirit: Stallion of the Cimarron' mag het groene moerasmonster uit 'Shrek' naar de kroon steken.

Onder de 22 filmmakers die strijden om de felbegeerde Gouden Palm, bevinden zich veel bekende namen. Engeland wordt vertegenwoordigd door zijn twee grootste helden: Mike Leigh en Ken Loach. Maar ook van '24 Hour Party

People' van de wat jongere Brit Mi chael Winterbottom (recentelijk verantwoordelijk voor het mooie, Londense familieportret 'Wonderland') wordt veel verwacht, evenals van 'Punch-drunk Love' van 'Magnolia'-regisseur Paul Thomas Anderson. Nieuwsgierig maakt vooral 'Bowling for Columbine', een heuse documentaire in competitie, gemaakt door de Amerikaanse tv-piraat Michael Moore die via de highschool-moorden de Amerikaanse wapenhandel aan de kaak stelt. Roman Polanski is met 'The Pianist' terug van weggeweest, en grootmeesters Abbas Kiarostami en Manoel De Oliveira zijn er gelukkig als vanouds. Het is David Lynch die zich de komende twee weken als juryvoorzitter over de competitie zal moeten beraden. Of zijn hang naar surreële en verontrustende films de kansen voor de Canadees David Cronenberg en de Fin Aki Kaurismüki daadwerkelijk zullen vergroten, is de grote vraag.

Waar een Nederlandse bijdrage in Cannes vorig jaar ontbrak, daar treden nu drie jonge Nederlandse regisseurs voorzichtig in de schijnwerpers. Esther Rots maakt met 'Speel met me' kans op een prijs in de competitie om de korte film. David Lammers dingt met 'De laatste dag van Alfred Maassen' mee naar de prijs voor de beste eindexamenfilm. En de uit Nazareth afkomstige Nederlandse filmmaker Hani Abu-Assad, die een paar jaar geleden debuteerde met 'Het 14de kippetje' en die nu met zijn nieuwe speelfilm 'Rana's Wedding' deel uitmaakt van de 'Semaine de la cri tique', maakt zelfs kans op de presti gieuze 'Prix de la critique'. Het is spannend hoe het de jonge Nederlandse filmmakers deze week op het drukst bezochte filmfestival ter wereld zal vergaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden