Eenzame superster Justin Bieber mag wel wat beter zijn best doen

Justin Bieberfans voor het Gelredome. Beeld ANP

Justin Bieber is een eenzame jongen. Hij staat daar, op dat enorme podium in het Gelderse voetbalstadion, zijn liveband ver van hem af. Dansers buitelen als springveren om hem heen. De superster staat alleen, voor tienduizenden gillende meisjes. Bieber is opgekomen in een glazen lift, die hem meters boven het enorme podium uittilt - opdat het hele stadion dit beestje goed kan bekijken.

Frappant is wanneer Bieber halverwege de show zijn beklag doet over het gegil. Hij wil zo graag écht menselijk contact met zijn fans, zegt hij. Maar een gesprek is onmogelijk als er continu doorheen wordt gegild. Hij voelt een barrière, ook hier op het podium, tijdens dit eerste van twee Nederlandse concerten. Zijn fans gillen ten antwoord.

Het was misschien het eenzaamste moment gisteravond, bij de eerste van twee concerten in de uitverkochte Gelredome. Bieber kon weinig anders dan maar weer mismoedig de microfoon te grijpen. Ook al zo'n attribuut in dit toneelspel van zijn leven, aangezien de keren dat hij er daadwerkelijk in zong op één hand te tellen waren.

Onder de mensen
En dat terwijl de 22-jarige Canadees de afgelopen dagen tijdens zijn verblijf in Nederland flink zijn best deed om onder de gewone mensen te komen. Met kornuit Martin Garrix ging Bieber een sixpackje bier halen bij de Albert Heijn, hij ging golfen in Naarden en hij voetbalde mee op een Amsterdams speelpleintje. Op het moment dat hij voetbalde met buurtkids bestormden overigens honderd kilometer verderop honderden tienermeisjes de Gelredome, waar hij die avond zou optreden.

Die glazen lift, de kooi van doorzichtige LED-schermen die tijdens 'I'll Show You' over het popidool heen zakt, ja, misschien onbedoeld zelfs die verveelde manier waarop hij tussen zijn vloeiende dansers sjokt: het is overgoten van tragische symboliek. Bieber heeft sinds zijn ontdekking op zijn veertiende geen normaal leven meer gehad.

Medelijden
Moeten we nou medelijden met hem hebben? Nou, beslist niet. Want als je dan zo graag zo groot wil worden als je idool Michael Jackson, doe dan een beetje je best. Vooral tijdens de eerste helft van het optreden schuifelt Bieber ongeïnspireerd over het podium, soms niet eens zijn mond meebewegend met de backing track. Dat elk danspasje is ingestudeerd is normaal bij dit soort shows, maar Bieber probeert het niet eens een spontane draai te geven. Hij laat zijn eigen show gelaten over zich heen komen.

Playback was zelden zo schaamteloos. Het gros van de nummers zijn poptracks boven stampende EDM-beats. Nu is het is lastig daar overheen te komen en tegelijkertijd het geluid goed te krijgen in een voetbalhal. Zou dat de reden zijn? Want het vreemde is dat Bieber best kan zingen.

Meisjeskelen
Na een half uurtje, zittend op een roodpluche chesterfield vooraan de catwalk, pingelt hij op een akoestische gitaar zwoele versies van 'Cold Water' en 'Love Yourself'. Dat doet hij zeer prima, mooi geholpen door dertigduizend meisjeskelen. Ook de larmoyante ballade 'Life is Worth Living' - loutering aan het eind van de show - zingt hij écht, zowaar met overtuiging. Eventjes wordt die barrière met het publiek geslecht.

Het zijn rustmomentjes tussen een hitparadebombardement. Vol vuurwerk, opstijgende podiumdelen, LED-schermen waar Biebs overheen glijdt. Het leukst is de zwevende trampoline, waardoor hij tijdens 'Company' meters boven de hoofden van zijn fans stuitert. Bieber raakt na de pauze meer op dreef, alsof hij een peptalk heeft gehad - de hits 'What Do You Mean' en 'Baby' helpen ook.

Nadat Bieber zijn set beëindigt door in een gat in de grond te verdwijnen (o, symboliek), volgt toegift 'Sorry'. Gewillig laat Bieber zich natregenen onder de reusachtige douche, om erna een laatste keer met zijn doorweekte t-shirt de uitzinnige meisjesmassa te bedanken.

En dat is waar het eigenlijk om gaat. Veel belangrijker dan de beslommeringen van een superster. Dat een vol stadion heeft genoten van hun idool. Want dit publiek voelde die barrière geen moment.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden