null Beeld

De SerieOn Becoming a God in Central Florida

Een zwartkomische serie over kapitalisme, de zelfhulpsamenleving, populisme en wraak

Het begint met wraak en eindigt in een surrealistische, troebele waarheid met Kirsten Dunst in een van haar leukste rollen.

Remke de Lange

Het is een kwestie van geloven. Of vertrouwen hebben. Of jezelf voor de gek houden. Met Fam kan iedereen rijk worden. De echtgenoot van Krystal Stubbs was al een eindje op weg. Slapen deed hij nauwelijks meer, maar voor hem als nieuw lid van Founders American Merchandise kwam het succes steeds dichterbij. Totdat het fout ging.

En daar zit Krystal dan: een jonge weduwe met baby en hoge schulden. Het is begin jaren negentig.

On Becoming a God in Central Florida is een slim geschreven zwartkomische serie over kapitalisme, de Amerikaanse Droom, de zelfhulpsamenleving, populisme, religieuze sektes: je kunt er van alles in lezen. Krystals man was actief in de onderste laag van een sociaal-economisch piramidesysteem dat er in foldertjes simpel en veelbelovend uitziet.

Fam promoot de verkoop van alledaagse producten. Zorg dat je die doorverkoopt én werf nieuwe leden en je promoveert moeiteloos naar een hoger niveau. Ieder niveau is vernoemd naar een politieke grondlegger van de Verenigde Staten: George Washington, Benjamin Franklin, Thomas Jefferson. Dat klinkt vertrouwenwekkend.

Toch zou ieder zinnig mens zo’n piramide wantrouwen. Krystal is een zinnig mens. Ze besluit haar man te wreken en het systeem van binnenuit te ontmantelen.

Wat is de agenda van de jonge moeder?

Spil van de serie, in vrijwel iedere scène aanwezig, is Kirsten Dunst, tevens uitvoerend producent, in een van de leukste rollen in haar toch al stevige portfolio (Marie Antoinette, Melancholia). Dunst is het soort actrice dat gezond verstand en blonde zonnigheid combineert en dat buit ze in deze serie goed uit. Krystal is een slechtbetaalde medewerkster van een waterpretpark waar ze aquagymlessen geeft. Dat kan beter. In ieder geval financieel. Misschien wel met behulp van Fam.

Zo ontspint zich een vermakelijke satire waarin het lang niet altijd duidelijk is wat de agenda is van de onstuitbare jonge moeder: is ze bezig een pervers systeem te ontwrichten of het zo handig mogelijk te gebruiken? Ze vormt een stevige tandem met Cody Bonar (Théodore Pellerin), een toegewijd Fam-lid dat niets liever wil dan de witharige grote leider van de organisatie, Obie Garbeau II (Ted Levine), ontmoeten.

Scenarioschrijver Robert Funke neemt er met tien afleveringen misschien wat veel tijd voor, maar schetst een even geestige als huiveringwekkende samenleving waarin een b.a.a.n. een beschamend maatschappelijk dieptepunt is en geluk alleen komt met het ‘vrije’ ondernemerschap van Fam.

Als kijker hou je je maar vast aan Krystal

Begrijpelijk, dat economisch kwetsbaren zich graag optrekken aan autoritaire blingbling-types met hun trophy wives.

Toch is het niet voor niets dat de serie steeds maffere, surrealistischere trekken krijgt, alsof het zicht op de werkelijkheid voor iedereen troebeler wordt. Garbeau leeft zich gewelddadig uit op de fruitvoorraad in zijn koelkast. Krystal raakt verzeild in een geboorte-herbelevingsessie. En geweld komt in onverwachte, korte erupties.

Als kijker hou je je maar vast aan de nuchtere Krystal, die als slimste van het stel weet wat ze doet. Althans, dat geloven we. Daar vertrouwen we op. Of houden we onszelf voor de gek?

On Becoming a God in Central Florida is te zien op Netflix

In De Serie wordt iedere week een serie of podcast besproken die te zien is op tv, Netflix of ergens anders.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden