Klassiek & zoPeter van der Lint

Een zomer zonder muziekfestivals

Deze week werd duidelijk wat velen al vreesden: bijna alle gerenommeerde muziekfestivals in de zomer zijn afgelast. Sommige van die Festspiele houden nog een slag om de arm, hoop doet immers leven, maar dat is waarschijnlijk tegen beter weten in.

Op woensdag kwam het bericht dat het festival in Aix-en-Provence in zijn geheel is geannuleerd. Pierre Audi, die daar vorig jaar zijn eerste festival als artistiek directeur presenteerde, richtte zich via een ­bericht op de site van het festival tot de bezoekers. Daarin betreurt hij ­uiteraard de afgelasting, maar de ­gezondheid van bezoekers, artiesten en personeel kon niet worden gegarandeerd. Er is een steunfonds opgericht om het festival de zomer door te helpen, en ook hier wordt bezoekers gevraagd of ze met vouchers voor later genoegen willen nemen.

Het festival zou dit jaar onder ­andere de wereldpremière brengen van ‘Innocence’, de nieuwe opera van Kaija Saariaho. Een coproductie met De Nationale Opera waar het werk op 7 oktober de Nederlandse première zou beleven. Als alles weer een beetje normaal functioneert op die datum, dan wordt die Nederlandse première zomaar gebombardeerd tot wereldpremière.

Het Festival d’Aix ging in 1948 van start. Na de oorlog had men behoefte aan schoonheid en verbroedering. Een jaar eerder waren om diezelfde reden ook het Holland Festival en het International Edinburgh Festival begonnen. Nog een jaar eerder, in 1946, begonnen in Zwitserland de Bregenzer Festspiele. In al die jaren hoefde er nooit een editie te worden afgelast. Het Holland Festival, waar danser en choreograaf Bill T. Jones dit jaar ­‘associate artist’ is, heeft nog geen officiële mededeling gedaan over het al dan niet doorgaan. Het moet op 4 juni beginnen, maar het ziet er niet goed uit. Het zou het eerste festival zijn van de nieuwe directeur Emily Ansenk. Men wacht de mededelingen van de overheid van de komende weken af.

De ‘Ring’ is al doorgeschoven naar 2022

De moeder van alle festivals huist in Bayreuth. Sinds 1876 vinden daar de Bayreuther Festspiele plaats in het door Wagner ontworpen Festspielhaus. Ze begonnen daar met de wereldpremière van ‘Der Ring des Nibelungen’. Al een paar weken ­terug liet men in Bayreuth weten dat het festival niet door kan gaan. De geplande nieuwe productie van de ‘Ring’ moet zelfs doorgeschoven worden naar 2022.

De Salzburger Festspiele zijn ook nog niet zo ver dat ze hebben geannuleerd. Ze bestaan dit jaar precies een eeuw, en het zou daarom een heel speciaal festival worden, met een bijzondere overzichtstentoonstelling. De pinkstereditie onder ­leiding van Cecilia Bartoli is in elk geval al wel afgelast, maar voor de zomereditie beraadt men zich nog. Het ziet er niet naar uit dat al die internationale artiesten naar Salzburg kunnen afreizen.

In Duitsland zijn alle grote evenementen tot eind augustus verboden, liet de regering-Merkel deze week weten. Dus dat betekent geen operafestival in München. En zo wordt het voor liefhebbers van opera en muziek ineens wel een gortdroge zomer. Want ook in Aldeburgh, Glyndebourne, Luzern en Verbier zal geen musicus, geen zanger, geen orkest de weg naar het podium vinden.

En bij het afgelaste Mahler Festival in Amsterdam, dat op 8 mei zou beginnen, laten ze weten dat ze rond 1 mei meer duidelijkheid hebben over eventuele verplaatsing van het festival naar een latere datum.

Peter van der Lint schrijft iedere week met aanstekelijk enthousiasme over de wereld van de klassieke muziek. Lees zijn columns hier terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden