null Beeld

De PodcastSwitched On Pop

Een zo bloedserieuze benadering van popmuziek dat het weer leuk wordt

Thaloen Verweij

In Switched On Pop fileren twee Amerikaanse muziekfanaten een liedje, een artiest of zelfs een heel genre. Dat doen ze met diepgang en vooral veel liefde voor en interesse in muziek. Het enthousiasme van makers Charlie Harding en Nate Sloan, een songwriter en een musicoloog, spat uit de oordopjes.

Zo’n beetje elke week is er een nieuwe aflevering. Die gaat over een nieuw nummer of over iets oudere popmuziek. Hoe is het gemaakt en wat wil de maker ermee zeggen? De aflevering van 11 januari bijvoorbeeld gaat over het onlangs verschenen album van superster The Weeknd. Wat zegt de productie van de muziek over de inhoud ervan? Hoe verhoudt de klank zich tot de tekst?

Picardische terts

Zoals dat gaat, komt al snel de muziek van Johann Sebastian Bach ter sprake, zeg maar de The Weeknd van een kleine vier eeuwen terug, en zijn gebruik van de ‘Picardische terts’. Aan de precieze betekenis van dat begrip ga ik als leek mijn handen niet branden, maar grof samengevat is het een wisseling van toonsoort, waardoor het slot van een muziekstuk ineens optimistischer klinkt dan het eraan voorafgaande.

Nate en Sloan zien een historische parallel. Zoals componisten van de barok hun gehoor na een in mineur getoonzet concert toch enigszins vrolijk naar huis wilden sturen, zo stuurt The Weeknd met zijn muziek (in het nummer Dawn FM is inderdaad ook zo’n terts te horen, demonstreren ze met enkele akkoorden op een synthesizer) een signaal van hoop de wereld in. Goed nieuws, want de teksten van zijn hits gaan de laatste tijd vaak over eenzaamheid, drugsgebruik en zelfs overdoses.

null Beeld Vulture
Beeld Vulture

Hoe dan ook, wat dit voorbeeld duidelijk maakt: deze presentatoren hebben verstand van muziek en ze deinzen er niet voor terug die kennis te delen. Een aflevering van februari vorig jaar ging over de muziek van Bridgerton. In dat historische Netflix-kostuumdrama waren hits van nu van popsterren als Ariana Grande en Billie Eilish te horen, maar dan vertolkt door een klassiek strijkkwartet. Het gesprek met de componist van die soundtrack ging toen over de vraag hoe hij van pop klassiek maakte en van klassiek pop.

Het geheim van We Are the Champions

Over een net iets andere kwestie ging het in de Switched On Pop-aflevering over We Are the Champions van Queen. Ruim veertig jaar oud, maar nog altijd springlevend, zeker in sportstadions. Aan de hand van verschillende analyses probeerden de presentatoren het geheim te ontleden van de meezinger, die volgens sommige muziekwetenschappers het catchiest poplied ooit is. De opera-elementen die de podcastmakers in het nummer en vooral de zang van Freddie Mercury aanwijzen – vibrato, cadenza, crescendo – klinken best aannemelijk als sleutel voor het succes.

Ten slotte, ook prettig: elke aflevering duurt ongeveer een halfuurtje en staat (meestal) op zichzelf. Ideaal voor de podcast-luisteraar die geen zin heeft in een lange serie, maar gewoon even iets leuks, liefst verrassends wil horen. Je steekt er nog iets van op ook.

Switched On Pop is te beluisteren via alle bekende podcastapps.

De beste podcasts uit binnen- en buitenland, voor u beluisterd en gerecenseerd door de redactie van Trouw. Lees hier eerdere recensies terug.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden