De kinderen uit 'Tigers are not afraid’

Filmrecensie Tigers are not afraid

Een volstrekt origineel en ontroerend sprookje over de Mexicaanse drugsoorlog

De kinderen uit 'Tigers are not afraid’

Tigers are not afraid
Regie Issa López 
Met Paola Lara, Juan Ramón López, Hanssel Casillas
★★★★☆

Zoals de film ‘Pan’s Labyrinth’ de fascistische dictatuur onder Franco liet zien door kinderogen, zo laat het prachtig ontroerende ‘Tigers Are Not Afraid’ de Mexicaanse drugsoorlog zien door de ogen van de een groepje jonge kinderen, aangevoerd door de twaalfjarige Estrella. Het is een ­pijnlijk ontroerende mix van de harde realiteit in een door drugsbendes ­beheerst stadje en kinderfantasieën die de gruwelen proberen te begrijpen.

Drie krijtjes krijgt Estrella van de juf als ze op school op de grond moeten duiken omdat er in de buurt voor de zoveelste keer wordt geschoten. Voor elk krijtje mag ze een wens doen.

Als ze thuiskomt uit school, blijkt haar moeder spoorloos verdwenen, want vrouwen worden met regelmaat door de bendes uit huizen ontvoerd. U mag raden waarom. Maar in die wereld leeft Estrella nog niet, ook al zal ze snel volwassen moeten worden.

Griezelverhalen

Na een paar dagen honger lijden ­beseft ze dat haar moeder niet terugkomt en ze sluit zich aan bij een groepje zwerfkinderen dat ze vaker in de buurt heeft rond zien scharrelen. Dat gaat niet van harte. Ze is een meisje, zeggen de jongens, en meisjes brengen ongeluk. Een van hen heeft een tijger als knuffel.

Die tijger is zowel bedreiging als ­bescherming. ’s Avonds vertellen ze elkaar griezelverhalen over een tijger die door de stad sluipt en kinderen eet. Maar als ze dromen dat ze de bendes overwinnen in een gevecht, is dat ook in de gedaante van een tijger. Want tijgers zijn niet bang.

Net als de ontvoering van vrouwen stipt de film zijdelings andere ernstige onderwerpen aan. De infiltratie van de onder- in de bovenwereld bijvoorbeeld, doordat criminelen zich verkiesbaar stellen als politicus. En de angst van de politie om op te treden tegen de bendes, omdat ze of corrupt zijn, of niet opgewassen ­tegen het keiharde geweld. Dit is een land dat alleen met een wonder aan de eindeloze geweldsspiraal lijkt te kunnen ontsnappen.

Bloedspoor

Nergens verlaat de film de blik van zijn jonge personages. Soms volgen we Estrella, die vanaf het moment dat ze in een leeg huis arriveert, wordt achtervolgd door een bloedspoor dat over muren en vloeren kruipt. Soms volgen we de jonge aanvoerder van het groepje kinderen, de wereldwijze Shine, die de ­beslissingen neemt totdat Estrella de stoerste van de twee blijkt.

Shine blijkt een telefoon met een belastend filmpje van een van de bendeleden te hebben gestolen en het is de vraag wat ze ermee moeten doen. Vanaf de andere kant kijken de ­doden mee, onherkenbaar in het plastic waar de moordende ‘Guascas’ ze in hebben verpakt. Uiteindelijk is Estrella’s wraak zoet, maar alleen omdat dit een sprookje is. In het echte Mexico winnen de bendes.

Lees ook:

Een dodendagparade, net als in de film

Herinnert u zich nog de eerste scène van ‘Spectre’, de meest recente James Bond-film, uit 2015? Het was voor Mexico een bijzonder filmmoment; een schitterend gefilmde hommage aan Día de Muertos, de Dag van Doden waarop Mexicanen eind oktober en begin november feestelijk hun overleden familieleden herdenken.

‘Chavela’ toont de koningin van het Mexicaanse levenslied als macha onder de macho’s

Als Chavela begint te zingen, vloeien al snel de tranen. Het is niet alleen haar stem die indruk maakt, teder en krachtig tegelijk, maar ook de doorleefde manier waarop ze zingt over de liefde, over pijn en verdriet. Als ze ‘Soledad’ aanheft, voel je dat ze die eenzaamheid zelf heeft doorgemaakt. Chavela Vargas (1919-2012), de koningin van het Mexicaanse levenslied, was - wat je noemt - ervaringsdeskundige.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden