Dirigent Ed Spanjaard.

Muziekrecensie Klassiek

Een sprankelende uitsmijter voor dirigent Ed Spanjaard

Dirigent Ed Spanjaard. Beeld W.E Fenker

Klassiek
Orkest van het Oosten
Bruch, Ravel e.a.
★★★★☆

BankGiro Loterij ZomerConcerten: een hele mond vol, maar dan heb je ook wat. De zomeragenda in het Concertgebouw is gevuld met een keur aan musici die een even breed georiënteerd repertoire presenteren. Van Ilse DeLange via ‘Star Wars’ – voorzien van livemuziek – tot en met het afscheid van Ed Spanjaard als dirigent bij het Orkest van het Oosten: alles wordt met genereus applaus beloond.

Op 24 mei dirigeerde Spanjaard zijn laatste serieconcert bij het Orkest van het Oosten in Overijssel. Tijdens de zomerserie in Amsterdam omarm­de de combinatie elkaar zondag nog eenmaal met Spanjaard als vaste ­dirigent.

Het jonge talent Emmanuel Tjeknavorian was aangetrokken voor het Eerste vioolconcert van Bruch. Vorig seizoen werd de in Wenen opgegroeide musicus uitgekozen om als ‘Rising Star’ langs de belangrijke ­Europese podia te trekken, en ook de kleine zaal van het Concertgebouw deed hij toen aan. Nu was de grote zaal aan de beurt. Twee voeten stevig op het podium geplant, rechte rug, onberispelijk pak: de vierentwintigjarige Tjeknavorian was er klaar voor.

De violist lijkt geboren voor de lange, strak vormgegeven lyrische lijn. Met vaste hand leidde hij de strijkstok over de snaren, terwijl zijn uitgekiende vibrato een rijke expressie toevoegde. Tegelijk hield hij de teugels strak en spon hij een coconnetje Bruch om zich heen – muziek weggeven aan de luisteraars is een kunst op zich. Tjeknavorians wijze spel bleef niet onopgemerkt in het orkest, dat zich onder Spanjaard soepel opstelde en voorbeeldig meevoer met zijn gast.

Toverachtige klanken

Spanjaard is de afgelopen twee seizoenen de vaste dirigent geweest van het Orkest van het Oosten. Hem was gevraagd het orkest te begeleiden tijdens het fusieproces met Het Gelders Orkest – beide gezelschappen gaan per 1 september samen. De orkestnamen blijven bestaan, binnen één organisatie.

De geschiedenis van Spanjaard met het orkest gaat terug tot 1996 en ­begon met een productie bij de ­Nederlandse Reisopera, ‘Don Carlo’. De dirigent bracht zijn passie voor hedendaagse Nederlandse muziek en Frans repertoire mee. Ook in het Concertgebouw twee Franse componisten: Ravel en Berlioz.

De toverachtige klanken in Ravels ‘Ma mère l’oye’ bevestigden de vruchtbare samenwerking tussen ­dirigent en orkest. Speels tot leven gewekte exotische sferen, voorzien van elastische solotrekjes, bereikten de oren. Dezelfde vlotte speelcultuur sprak uit Berlioz’ ouverture ‘Le carnaval romain’, die fungeerde als sprankelende uitsmijter.

Spanjaards afscheid geldt alleen voor zijn positie als vaste dirigent: komend seizoen staat hij voor het Orkest van het Oosten in ‘Bruid te koop!’, bij de Nederlandse Reisopera.

Lees ook:

Klassieke muziek van het aloude symfonieorkest verliest steeds meer aan populariteit

Agatha Christies beruchtste boek – u heeft er deze week over kunnen lezen in Trouw – is misschien wel ‘Ten Little Niggers’ (Tien kleine negertjes). De titel leidde Christie af van het beroemde, educatieve aftelrijmpje, waarin steeds een negertje het leven laat tot er niet één meer over is.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden