Filmrecensie Diego Maradonna

Een slim opgebouwd epos over een godenzoon

Diego Maradona na een grote overwinning van SSC Napoli, waar hij uitgroeide tot een halfgod. Beeld Meazza Sambucetti/AP/Shutterstock

Diego Maradona
Regie: Asif Kapadia.
★★★★☆

Een beetje vreemd was het wel dat Maradona daags na de première van een aan hem gewijde documentaire in Cannes, opriep om de film niet te gaan zien. Maradona had de première namelijk gemist en zelf nog niets van de beelden gezien. Ook had hij in een eerder stadium alle medewerking aan het filmportret verleend. Maar wat bleek? De Argentijnse voetballegende was gestruikeld over een woord op het filmaffiche. ‘Diego Maradona: Rebel. Hero. Hustler. God.’, stond er met grote letters geschreven. En het ging hem om het woord ‘hustler’ (sjacheraar). “Ik kreeg geld om achter een bal aan te rennen”, verklaarde hij in een interview. “Ik heb niemand bedrogen.”

Maar waar de Engelse regisseur Asif Kapadia met ‘hustler’ op zinspeelt, is natuurlijk het roemruchte doelpunt dat Maradona in 1986 met de hand scoorde, in de kwartfinale van het WK tussen Engeland en Argentinië. De treffer, die bekend werd als The Hand of God-goal, werd toegekend. Dankzij Maradona won Argentinië de wedstrijd met 2-1, en later ook de wereldtitel.

Niet eerder vertoond filmmateriaal

Het is een bekende sportanekdote die niet ontbreekt in ‘Diego Maradona’, een meeslepend, epos-achtig portret over de opkomst en ondergang van de stervoetballer. Wat de film bijzonder maakt, is dat hij is samengesteld uit ruim vijfhonderd uur filmmateriaal waarvan een deel niet eerder te zien was.

Kapadia, vooral bekend van ‘Amy’, het Oscarwinnende portret van Amy Winehouse, kwam het materiaal op het spoor. Maradona’s oude jeugdvriend en eerste agent Jorge Cyterszpiler had in de eerste helft van de jaren tachtig twee cameramannen ingehuurd om een film over Maradona’s leven te maken. Maar die film kwam er nooit. De video-opnamen werden opgeborgen, en zijn nu eindelijk in volle glorie te zien.

Het merendeel betreft Maradona’s tijd in Napels waar hij in 1984 terechtkwam en uitgroeide tot een halfgod. SSC Napoli had hem voor een recordbedrag gekocht. De club speelde een marginale rol, maar werd door Maradona opeens succesvol.

Diego versus Maradona

In Napolitaanse huiskamers hing naast een beeltenis van Jezus een foto van Maradona. De documentaire vertelt het verhaal in geuren en kleuren, waarbij de geijkte ‘talking heads’ achterwege blijven. De hele film is opgebouwd uit archiefmateriaal en voice-overs, onder meer van Maradona zelf. Het is het verhaal van een glorieuze opkomst, maar ook van een pijnlijke neergang.

De roerende home-movies van Maradona’s jeugd verklaren veel. Een arme, ongeschoolde jongen uit een sloppenwijk van Buenos Aires die door zijn talent (we zien hem in de film onder meer als geweldige dribbelaar) uitgroeit tot een wereldster maar niet de handvaten heeft om met de enorme roem om te gaan. In Napels raakt hij verstrikt in de netten van de camorra. Hij hangt rond in nachtclubs, doet zich tegoed aan drank, drugs en vrouwen en dan moet hij in de halve finale van het WK 1990 voor Argentinië uitkomen tegen Italië, nota bene in het stadion van Napels.

Woedend zijn de Italianen als hij Argentinië aan een overwinning helpt. De godenzoon wordt uitgekotst. De film voltrekt zich daarbij als een fascinerende sage waarin Diego slim wordt afgezet tegen Maradona. Diego die als 15-jarig voetballertje al zijn hele familie onderhoudt versus Maradona, de van machismo overlopende, zelfdestructieve wereldster. Twee karakters die met elkaar blijven wedijveren.

Kan iemand Diego Maradona tegenhouden?

“Wat heb ik een spijt dat ik na de ronkende aankondiging dat ‘Diego Armando Maradona het nog steeds kan’ televisie ben blijven kijken. Echt. Ik had het ding uit moeten zetten”, schreef Marijn de Vries toen ze Pluisje in 2015 zag voetballen.