Review

Een slechte wereld vol hoogverraad

Het evangelische maandblad Uitdaging doet verslag van een drukbezochte avond te Nijkerk – een blik in een gelovige wereld, met leiders die laten zien hoe de mensen God verraden. „Een microfoon heeft vijftiger Frank Ouweneel niet nodig, want het stemgeluid van de bijbelleraar is zo luid dat alle toehoorders hem prima kunnen verstaan. Als een zelfverzekerde marktkoopman belicht hij zijn visie op de eindtijd.”

„Met zijn eerste hoofdstuk ‘Bijna geen olie meer, paniek!’ zet Ouweneel meteen de toon. Hij legt uit dat veel profetieën uit de Bijbel soms bijna letterlijk worden uitgesproken door de huidige wereldleiders: ‘Waarom ze het zeggen weet ik niet, maar het klopt pre-cie-hies met wat de Bijbel hierover zegt!’ Ouweneel noemt de wereldleiders ‘pionnen op Gods schaakspel. God regisseert ze, zo legt hij uit. En dan doelt hij ook op de Iraanse president Mahmoud Ahmedinejad, die ‘de gevaarlijkste man van de wereld is’.”

„Na een uur onderwijs is er pauze en knippert het licht aan. Iedereen gaat gelijk in gesprek met zijn of haar buurman. Daarbij wordt enthousiast maar ook indringend gekeken.” Na de pauze. „Sommige krantenartikelen, groot getoond op scherm, worden hoofdschuddend en geschrokken ontvangen. Zo nu en dan klinkt gezucht in de zaal van iemand die het getoonde wereldleed even niet kan bevatten.”

„Ook Nederland blijft niet onbelicht. Homoseksuelen die elkaar bewust infecteren met hiv in Groningen worden als voorbeeld genoemd van de staat waarin Nederland zich momenteel bevindt. Dit komt overeen met de bijbelse profetieën over de eindtijd. Maar ook het Nederlandse leger dat voor tachtig miljoen euro moet worden heropgevoed is een voorbeeld van de neerwaartse spiraal.’’

„Na afloop worden de stoelen opgestapeld. De bezoekers hebben de bijbelstudie van Frank Ouweneel als zeer positief ervaren, zo blijkt uit de opgetogen gezichten.”

In tal van kerkbladen is aandacht voor het zojuist begonnen ‘jaar van het religieus erfgoed’, steeds met de strekking als in de Roerom: „Een duurzame toekomst van religieus erfgoed is een zaak en verantwoordelijkheid van ons allemaal. Met alle betrokkenen wordt in 2008 dan ook nagedacht over de manier waarop religieuze gebouwen en voorwerpen deel van onze omgeving kunnen blijven en toegankelijk worden. Het is zaak om op goede gronden keuzes te maken.” Het klinkt mooi, dat ‘verantwoordelijkheid’ en ‘nadenken’.

Maar nu de praktijk, zoals in beeld gebracht door Frans Bromet in tweedelige documentaire voor de NCRV – vanavond is het tweede deel. In het eerste deel zagen we hoe in Weesp trouwe kerkgangers de verkoop proberen tegen te houden van hun door het fusieproces van een lutherse in een protestantse kerk veranderde kerk. De fusie was koud rond of de nieuwe kerkleiding besloot het lutherse gebouw te verkopen. Niet dat het geld acuut nodig was. Maar je kunt het maar vast op de bank hebben staan. De verbouwing van de voorheen hervormde kerk kan worden gefinancierd door verkoop van de voormalig gereformeerde kerk Hogewey.

„De stichting Behoud de Maarten Lutherkerk zamelt zoveel mogelijk geld in om de kerk te kunnen kopen, verhaalt Woord en Dienst. Voorzitter Co Woudsma is in de kerk gedoopt en heeft er de uitvaart van zijn ouders bijgewoond. Hij wil voorkomen dat de naar de kerkhervormer genoemde kerk een meubelhal of horecabedrijf wordt. Ook mevrouw Kok, weduwe van een predikant van de kerk, wil dat voorkomen. Zij heeft de glas-in-loodramen van het gebouw ontworpen.”

Deel een eindigde hoopvol. De PKN-kerkleiding had mooie woorden voor de trouwe kerkgangers die moeite deden het gebouw te behouden. Dat vonden ze ‘sympathiek’ en ‘steun waardig’. Wellicht zou het gebouw niét naar de hoogste bieder gaan, maar zou PKN zwichten voor de gelovige idealen.

Woord en Dienst verklapt alvast hoe het afloopt. „Toch wordt gekozen voor twee projectontwikkelaars die het hoogste bod hebben uitgebracht. De stichting van Woudstra vist achter het net. De Maarten Lutherkerk wordt mogelijk een tandartsenpraktijk. De koper van de Hogewey weet nog niet of hij het gebouw door een rijtje woningen of door een disco zal vervangen.”

„Woudsma en Kok voelen zich verraden. Terwijl het kerkbestuur plannen maakt voor de besteding van het geld, keren de twee zich gedesillusioneerd van de protestantse kerk af.”

Wat zullen op donderdag 17 januari, om half zes de klokken van de voormalig hervormde kerk van Weesp, nu een enorme zak geld rijker, vals hebben geluid ter gelegenheid van het begin van het jaar van het religieus erfgoed. Misschien kunnen die klokken maar beter worden omsmolten.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden