Review

Een revolte tegen de kijkcijfergekte

Belinda van de Graaf

Regie: Hans Weingartner. Met Moritz Bleibtreu en Elsa Schulz Gambard. In 7 bioscopen.

In de Duits-Oostenrijkse coproductie ’Reclaim Your Brain’ gaat het over tv-programma’s die door de macht van de kijkcijfers steeds stompzinniger en onethischer worden. We zijn ’De Gouden Kooi’ inmiddels voorbij, en bevinden ons in een wereld waarin ’De Grote Donor Show’ best gemaakt kan worden. Op televisie zien we een spelshow waarin een meisje niet zomaar een jongen kiest om een weekend mee aan de wandel te gaan, nee, ze kiest de jongen met het snelste zaad. De bedoeling is dat ze samen een super-baby gaan kweken.

Tot zover is het nog wel amusant, en is het eigenlijk jammer dat de Oostenrijkse regisseur Hans Weingartner – eerder verantwoordelijk voor het soortgelijke ’Die fetten Jahren sind vorbei’ ofwel ’The Edukators’ – zo snel en zo nadrukkelijk moet laten weten dat we met een onzalige situatie te maken hebben, alsof we dat niet meteen snappen.

Dan laat hij Moritz Bleibtreu als medeverantwoordelijke voor dergelijke debiliserende kijkcijferkanonnen met drugs achter het stuur kruipen en in razende vaart op andere auto’s inbeuken. En in een even snelle en weinig verrassende manoeuvre moet deze man bij zinnen komen, een metamorfose ondergaan en een revolte gaan leiden tegen de kijkcijfergekte.

Dat kan ook niet zonder eerst een knap meisje te introduceren dat hem de ogen opent en voor wie hij graag zijn knalrode Alfa Romeo inlevert en met een stel werklozen op pad gaat om de 5.500 kijkcijferkastjes in Duitsland op te sporen en zodanig te manipuleren dat alleen nog maar de hoogstaande cultuur- en literatuurprogramma’s hoge kijkcijfers halen.

Het idee is alleraardigst om de boel eens om te draaien. Het land staat op z’n kop, maar mensen passen zich snel aan. Parken zijn plotseling bezaaid met lezende mensen. Overal in het land worden interessante discussies gevoerd. Op televisie is elke avond een Fassbinder-film te zien. ’Spirituele lente in Duitsland’, koppen de kranten. Een ontzettend aanstekelijk idee, maar wel erg knullig uitgevoerd.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden