FilmrecensieEma

Een rauwe, energieke, vurige film uit Chili rond vitaal middelpunt Ema

Dans is cruciaal in ‘Ema’.

Ema
Regie: Pablo Larraín
Met Mariana Di Girolamo, Gael García Bernal, Santiago Cabrera
★★★★☆

De beste films zijn ontregelende films. Films die zo eigen zijn dat ze niet naar de kijker toekomen om met visuele en narratieve clichés te bevestigen wat die toch al wist, maar die verlangen, zelfs vereisen dat die kijker naar de film komt en zich laat overweldigen.

Zo’n film is ‘Ema’ van de Chileense regisseur Pablo Larraín. En hier komt de eerste ontregelende tegenstelling. Of schijnbare tegenstelling. Het is een film over rouw. Maar het is ook een film over energie. Een destructieve film omdat een belangrijk deel gaat over een stel dat elkaar tot de grond toe afbreekt, omdat ze verdriet hebben over hun geadopteerde zoon die ze hebben afgestaan. Maar ook een louterende ervaring omdat hun strijd voor beiden een manier is om verder te komen.

Dans is cruciaal in Larraíns film, want de rouw en het verdriet worden via die bewegingen ongefilterd en keihard de wereld in gesmeten. Vurig en vitaal middelpunt is Ema, die haar jonge geadopteerde zoon weer heeft afgestaan nadat hij het gezicht van haar zus had verminkt en iemands kat in het vriesvak had gestopt. Dat kun je veroordelen, een geadopteerde zoon weer afstaan, maar in die moraal is de film niet geïnteresseerd. Ook niet in het veroordelen van de voortdurend wisselende seksuele contacten. Het gaat hier om Ema, om haar pijn en plezier, om haar catharsis.

Menselijk condoom

Larraín blijft dicht bij Ema en zo nu en dan bij haar geliefde, de choreograaf Gastón (Gael García Bernal), die ze een menselijk condoom noemt omdat hij onvruchtbaar is. Larraín wil een nieuwe generatie ­laten zien, die geen boodschap heeft aan de preutsheid van de ­vorige. Niet vanwege promiscuïteit, maar omdat het idee dat liefde maar aan één ander mens gegeven kan worden onnodig beperkend en hopeloos achterhaald is. Schitterend is trouwens ook de ontregelende soundtrack van elektro-componist Nicolas Jaar.

Ema is vrijdag 1 mei 24 uur lang in vijftig landen als voorpremière te zien via streamingdienst MUBI.