BoekrecensieJeugdboek

Een prikkelend puberboek over de verlaten Charlie, die uit wraak besluit te gaan liegen

Boze, gekwetste, verlaten Charlie besluit zelf ook te liegen uit wraak

Iemand die voorgoed vertrekt, laat een andere stilte achter dan iemand die van plan is ’s avonds gewoon weer thuis te komen, zo merkt Charlie op nadat haar vader op de ochtend van haar dertiende verjaardag de benen heeft genomen. Kenmerkend voor haar precieze observatievermogen, deze zin. Waar papa is en waarom hij is vertrokken, wordt haar niet verteld en dat ontsteekt het woedende vuurtje in haar binnenste, dat Karst-Janneke Rogaar op de sterke cover verbeeldt.

Haar roofdierachtige klasgenote Kat wakkert het aan met zuigende opmerkingen over Charlies vader. “Haar mond was een kraan die altijd openstond”, karakteriseert Charlie haar, en: “Kat was gewoon teveel. Van iets wat je om te beginnen al niet nodig had.”

Het eerste deel van het boek worstelt Charlie – net te lang - met deze Kat, maar vooral met haar eigen onvermogen en dat van haar moeder om vaders vertrek te bespreken. Na een bladzijde of tachtig lukt dat enigszins en doet Charlies moeder hakkelend (‘ze sprak met aangetrokken handrem’) een ontroerende ontboezeming: “Er zit een kuil in mijn bed. Aan de kant waar je vader sliep. Soms, als ik mij omdraai in mijn slaap, rol ik erin. Dan lijkt het of ik val, in een donkere diepte. Ik wil mij ergens aan vasthouden, maar er is niks.”

‘Keelknijpende woede’

Hierna komt er meer actie in het verhaal: Charlie besluit haar vader te gaan zoeken op een adres dat ze thuis heeft gevonden. Daar doet ze een onaangename ontdekking, die haar nog meer ‘keelknijpende woede’ bezorgt. Als haar school in brand gestoken is – een spiegeling van haar innerlijke vuur – en Charlie als getuige wordt gehoord, neemt haar boosheid de overhand en besluit ze bij wijze van wraak te liegen.

Zo worden leugens en de gevolgen ervan een prominent thema in dit boek, dat knap de oplopende druk in Charlies binnenwereld en haar behoefte om anderen te kwetsen beschrijft. Van de Wijdeven dwingt net als in zijn indrukwekkende debuut ‘Zoals het gebeurd is’ (2013) bewondering af met zijn beeldende zinnen, ook al klinken ze hier en daar net te volwassen en mag het wat minder overdadig.

Naar het eind toe hecht hij wel erg veel netjes af, maar al met al is ‘Leugenaar leugenaar’ toch een prikkelend en waardevol puberboek.

Oordeel: prikkelend en waardevol puberboek.

Herman van de Wijdeven
Leugenaar leugenaar
Querido; 189 blz. € 15,99
Vanaf 12 jaar

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden