Review

Een pond kaas en een reisje naar de zon

Lekker in de herfstvakantie er even tussenuit? Toerisme Recreatie Nederland verwacht dat 1,2 miljoen Nederlanders de komende twee weken hun koffers zullen pakken. Het merendeel blijft in eigen land. Vooral 'huisjes' zijn populair. Maar die moeten dan wel aantrekkelijk geprijsd zijn. Nederland is namelijk aan het oppotten. En niet zo'n beetje ook.

Onderzoek van 'Travel-Trendbox' toont aan dat een vijfde van alle Nederlanders fors gaat bezuinigen op de vakantie. Toch staat reizen nog niet eens in de top van deze ranglijst. Met name de horeca (uit eten en uitgaan) en luxe levensmiddelen moeten het ontgelden. Ook (dure) attracties en evenementen gaan zware tijden tegemoet, zolang de consument somber gestemd is door economie, politiek en die vermaledijde euro.

De keuze van de supermarkt staat eveneens ter discussie. Mensen gaan steeds meer op de kleintjes letten. Juist nu lanceert Albert Heijn de verkoop van vakantiereisjes in een vijftiental supers. In samenwerking met Kras Sterprodukties worden vier soorten AH-reizen aangeboden: culinaire Allerhande-arrangementen, stedentrips, Bonusreizen en korte bungalowvakanties. De prijzen variëren van 285 euro voor een weekje Turkije (in de winter) tot 898 euro voor vijf dagen kokkerellen in de Provence.

Niet echt supervoordelig, lijkt me. Maar Sterprodukties ligt dan ook vrij hoog in de markt, net als de AH-doelgroep. Voor het 'gewone' volk is Kras een deal aangegaan met de Komart. Bij beide gaat het nog om een proef, maar men heeft er hoge verwachtingen van. Ik niet. Waarom niet? Omdat er geen enkele relatie is tussen het snel doen van de dagelijkse boodschappen en reizen, waar behalve een hoger prijskaartje ook een emotionele lading aan hangt. ,,Een pond kaas, een pak hagelslag, een tros bananen, een zak waspoeder en een weekendje Berlijn graag.'' Dat werkt niet.

Een paar jaar geleden probeerde Albert Heijn het ook al met zelfboekzuilen van Brooks Reisbureau. Het werd een jammerlijke mislukking. Ook Dirk van den Broek is het nooit gelukt om de reisverkoop in de supermarkten van de grond te krijgen, terwijl dat concern nota bene een eigen reisbureauketen heeft (D-reizen). Je hoofd staat eenvoudig niet naar het boeken van een vakantie als je met je karretje in de drukte langs de schappen loopt of in de rij voor de kassa staat.

,,Ja, maar wij mikken op simpele impulsreizen, die bovendien makkelijk thuis op internet of via de telefoon zijn te boeken, als er een folder in de tas is gedaan'', zegt Albert Heijn, die steeds meer aandacht wil geven aan 'nonfood' artikelen. Uit ervaringen met een zogenaamde XL-winkel in Arnhem blijkt trouwens dat dit maar in beperkte mate mogelijk is. Ze moeten aansluiten bij het vluchtige karakter van een supermarkt.

Om diezelfde reden zijn de reispostkantoren een fiasco geworden na jarenlange try-outs, onder andere van NBBS. Free Record Shop en videotheken zijn er evenmin in geslaagd om vakantie-aanbiedingen te slijten. En de reisverkoop staat zelfs bij de banken ter discussie, die daarmee al in de jaren zeventig begonnen. Alleen de warenhuizen zijn redelijk succesvol met inhouse-reisbureaus, zoals V & D, al dan niet geïntegreerd in de 'vrijetijdhoek', ontworpen door Jan des Bouvrie. Ook megaboekhandels lijken geschikt voor (oriëntatie op) reizen, omdat je daar vaak de tijd neemt voor aankopen.

AH Reizen trekt zich niets van de kritische kanttekeningen aan. Niet alleen in het blad Allerhande, bij de bonuskaarten en op de website ah.nl wordt er volop promotie voor het reisaanbod gemaakt, op vier locaties kan er aan de servicebalie achter de kassa ook direct een bungalowvakantie in De Bronsbergen bij Zutphen worden geboekt vanaf 261 euro. Hoewel de AH-dame nog wat onwennig kijkt, als ik vraag of er daadwerkelijk bij haar gereserveerd en betaald kan worden. ,,Eet smakelijk'', zegt ze automatisch.

Toch maar niet. Weliswaar is AH Reizen via Kras aangesloten bij ANVR en Garantiefonds, maar handelt die servicedame ook klachten af? En wie kan advies en nadere informatie geven? Nee, één deur verder kan men terecht bij een deskundig reisbureau. Lijkt me beter. En veel meer keuze ook nog. Voorlopig ga ik trouwens even sparen. Iets leuks doen deze herfst? Van 25-30 oktober is de Kampeer & Caravan RAI (www.kampeercaravanrai.nl ). Gezellig dagje Amsterdam en vast voorbereiden op de campingvakantie volgend jaar. In ieder geval lekker goedkoop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden