RecensieTheater

Scene uit De Kleine Zeemeermin. Beeld
Scene uit De Kleine Zeemeermin.Beeld

De Kleine Zeemeermin
Coproductie Theater Utrecht en de Stadsschouwburg Utrecht
★★

Anita Twaalfhoven

“Ik ben báááng!”, roept de veertienjarige Annebel vanuit haar ziekenhuisbed. Ze wacht op een operatie aan haar benen en ziet er huizenhoog tegenop. Als haar oma op ziekenbezoek komt, krijgt het tienermeisje een sprookjesboek met het verhaal van De Kleine Zeemeermin. Zo belandt ze, hallucinerend van de narcose, in een onderwaterwereld waarin fictie en realiteit door elkaar lopen.

De Kleine Zeemeermin is de eerste familieproductie van de veelgeprezen regisseur Thibaud Delpeut, die in december afscheid nam als artistiek directeur van Theater Utrecht. Met acht acteurs, een driekoppige band, een batterij aan vormgevers en zijn indringende theaterstijl kán het gewoon niet stuk, zou je denken. Maar de raamvertelling van het bekende sprookje komt jammer genoeg niet goed uit de verf. De diepere betekenis gaat verloren in de vele crossovers van theaterstijlen en het chaotische verloop van het verhaal.

Hoofdrolspeler Annebel Overbeeke speelt ook bij hiphopcollectief DIEHELEDING, dat naam maakte met een directe, ritmische en razendsnelle speelstijl. In De Kleine Zeemeermin worden de rollen van de zeemeerminnen net zo recht-voor-je-raap gespeeld. Maar de strakke acteerstijl, die niets te raden overlaat, staat hier in schril contrast met de jazzy muziek en de melodieuze en sentimentele liedjes.

Wereld van vloggers en influencers

Aan de vormgeving ligt het niet. Een team animatoren en game-ontwikkelaars creëerde een schilderachtige diepzeewereld in 3D, waar piepkleine en levensgrote vissen in scholen voorbij zwemmen. De animatiekarakters worden vaardig bestuurd door acteurs die zich verbergen in het koraalrif. Grappig is de cartooneske octopus met uitpuilende ogen, een reusachtige variant van Annebels lievelingsknuffel.

Scene uit De Kleine Zeemeermin. Beeld
Scene uit De Kleine Zeemeermin.Beeld

Voor de pauze speelt het verhaal afwisselend in het ziekenhuis en onder water, maar de link tussen het leven van hoofdpersoon Annebel en zeemeermin Ariël, die uit liefde voor een prins haar stem inruilt voor benen, is niet helder. Na de pauze belanden we op het feest waar de prins trouwt met een gillerige vlogster, een grappige rol van Isabelle Houdtzagers, die hyper over het podium stuitert en álles live op Insta post. De arme Annebel maakt geen kans meer bij de prins en loopt verloren rond met haar stijve benen.

Vooraf schreef Delpeut: ‘In De Kleine Zeemeermin herken ik het verlangen naar de wereld van anderen en de bereidheid om meer en meer op te offeren om er maar bij te horen.’ De vormgeving en de verwijzing naar de wereld van vloggers en influencers zijn verrassend, maar het diepe verlangen van de zeemeermin krijgt geen vleugels in de voorstelling. De lockdown heeft Theater Utrecht vast dwarsgezeten en hopelijk raakt de voorstelling in de loop van de tournee beter ingespeeld.

Theater Utrecht toont jongeren en hun relatiegedoe in prachtige ‘Platonov’

Regisseur Thibaud Delpeut zet deze wereld feilloos neer.

© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden